پرورش مرغ بومی با سرمایه کم

پرورش مرغ بومي با سرمايه کم 

در سال هاي اخير پرروش مرغ بومي به عنوان يک از مشاغلي که با صرف هزينه  و سرمايه گذاري اندک قابل اجرا و بهره برداري بوده است شناخته شده است . مرغ داري هاي صنعتي گاها به دليل تاثيرات ناشي از بحران هاي اقتصادي با مشکلات اقتصادي مواجه مي شوند اما پرورش مرغ بومي در قالب کارگاه هاي کوچک و بعضا خانگي و به دليل تقاضاي هميشگي براي مرغ بومي به صورت جدي تحت تاثير نوسانات بازار و بحران هاي اقتصادي قرار نمي گيرد . 
با توجه به اين که پرورش مرغ بومي به تخصص هاي بسيار بالا و پيشرفته نياز ندارد و همچنين با سرمايه اندک قابل اجرا و بهره برداري مي باشد و باز با در نظر گرفتن اين که در سال هاي اخير بسياري از مرغداري هاي بزرگ و صنعتي به دليل تاثيرات منفي بحران هاي اقتصادي و نوسانات مالي تعطيل شده اند ، پرورش مرغ خانگي يکي از مشاغلي است که به علاقه مندان  کسب و کارهاي توليدي و علاقه مندان به کارآفريني به عنوان يک حرفه پر منفعت  پيشنهاد و توصيه مي شود .

پرورش مرغ بومی یک کسب و کار پر منفعت است .

 

تجهيزات مورد نياز پرورش مرغ بومي

پرورش مرغ بومي نياز به تجهيزات بسيار زياد ، مدرن و پيشرفته اي ندارد اگرچه که برخورداري از تاسيسات ، تجهيزات و امکانات مدرن و پيشرفته مي تواند سود مضاعف به دنبال داشته باشد . اما بسياري از افراد موفق در عرصه پرورش مرغ بومي توانسته اند با استفاده از خلاقيت و تجهيزات ساده به کسب درآمد قابل قبول و مطلوبي برسند . در ادامه به برخي از تجهيزات و امکانات ضروري و مورد نياز در حرفه پرورش مرغ بومي اشاره خواهيم کرد . 

يکي از اولين ملزومات که براي ورود به حرفه پرورش مرغ بومي مورد نياز است، لانه هاي تخمگذاري است براي مرغ ها است . اين لانه ها که اغلب به صورت آماده در اشکال و ابعاد مختلف در بازار موجود مي باشند را مي توان با صرف هزينه هاي نسبتا مناسب تهيه کرد اما به منظور صرفه جويي هر چه بيشتر در هزينه ها مي توان با اندکي ابتکار و خلاقيت با استفاده از وسايل بسيار ساده ، ارزان و مقرون به صرفه لانه هايي با ويژگي ها مورد نياز تهيه کرد . درون اين لانه ها مي بايست با مقداري پوشال يا کاه پر شود . 
يکي ديگر از تجهيزات مورد نياز در پروسه پرروش مرغ بومي دانخوري است . دانه خوري در انواع بسيار متفاوت در اشکال و ابعاد مختلف وجود دارند . در ادامه به برخي ازانواع دانخوري اشاره خواهيم کرد .
دانخوري آويزان که به دليل ميزان اتلاف دانه مقرون به صرفه نيست و توصيه نمي شود . 
دانخوري ناوداني که به دليل داشتن لبه از هدر رفتن دانه جلوگيري مي کند و به دليل ساختار آن هم در قفس و هم در سالن قابل استفاده است . دانخوري هاي ناوداني در دو جنس فلزي و پلاستيکي توايد و به بازار عرضه مي شوند که نوع پلاستيکي آن به دليل طول عمر بالا و زنگ نزدن مناسب تر و مقرون به صرفه تر است . 
در نهايت در راستاي صرفه جويي در هزينه ها مي توان با استفاده از اندکي خلاقيت با ابزارهاي ساده و ارزان قيمت دانخوري هاي ساده و کاربردي طراحي و اجرا کرد . 
آبخوري يکي ديگر از ملزومات مورد نياز براي پرورش مرغ بومي است . آبخوري ني در ابعاد و اشکال مختلف به صورت اماده در بازار موجود است اما مي توان اين وسيله را نيز با استفاده از ظروف بلا استفاده ساخت و مورد استفاده قرار داد . 

آموزش پرورش مرغ بومی می تواند زمینه ساز آغاز یک کسب و کار پر رونق باشد.

 مزايا پرورش مرغ بومي در مقايسه با پرورش مرغ صنعتي

انواع گونه هاي بومي مرغ در مقام مقايسه با طيورو مرغ هاي صنعتي بسيار مقاوم تر هستند و در برابر انواع بيماري ، گرما و سرما به ميزان بسيار کمتري دچار مشکل مي شوند  که همين امر منجر به کاهش تلفات آن ها به دلايل مختلف مي شو دو در نتيجه تضمين سرمايه و سود دهي را به دنبال خواهد داشت  . 
در صورت رعايت اصول بهداشتي و استفاده از خدمات  واکسيناسيون مرگ و مير و به طبع آن خسارات مالي پروش مرغ هاي بومي به حداقل ميزان ممکن خواهد رسيد .
پرورش مرغ خانگي درمقايسه با پرورش انواع طيور صنعتي به مکان ، تجهيزات و امکانات کمتري نياز دارد . 
پرورش مرغ بومي در خانه هاي ويلايي و حتي با پس مانده هاي سبزيجات و غذاهاي خانگي نيز امکان پذير است که منجر به کاهش چشمگير هزينه ها و افزايش سود خالص خواهد شد . 

خواص گوشت مرغ بومي 

گوشت مرغ به خودي خود داراي خواص و ويژگي هاي بسيار زياد و مفيد است درسال هاي اخير باتوجه به برخي روش هاي غير استاندارد در پرورش صنعتي مرغ ها که منجر به افت کيفيت آن ها شده است سيل متقاضيان به سمت مرغ بومي روان گرديده است . گوشت مرغ بومي به دليل استفاده از انواع سالم و غير صنعتي غذا و به دليل عدم استفاده از انواع سموم ، داروها و هورمون هاي شيميايي از خواص ، مزايا و فوايد بيشتري برخوردار است که در ادامه به برخي از مهمترين آن ها اشاره خواهيم کرد . 
گوشت مرغ بومي به دليل دارا بودن ططيف وسيعي از پروتئين ها جايگزين سالم و مناسبي براي گوشت قرمز به شمار مي رود و گزينه مناسبي براي افرادي است که به دلايل مختلف از مصرف گوشت قرمز منع شده اند . 
گوشت مرغ بومي به دليل دارا بودن ماده اي به نام  نياسين از بروزبسياري از انواع بيماريهاي مغزي ازقبيل آلزايمر جلوگيري مي کند . 
گوشت مرغ بومي به دليل اين که در مقايسه با انواع گوشت قرمز از ميزان چربي کمتري برخوردار است براي افرادي که قصد کاهش مزن دارند و به بيماري چربي خون مبتلا هستند بسيار مناسب و مفيد است .
گوشت مرغ بومي به دليل منبع غني شده اي از انواع ويتامين و مواد معدني مورد نياز در رژيم غذايي روزانه انسان است . 
گوشت مرغ بومي به دليل دارا بودن ميزان قابل توجهي از فسفر نقش موثري در شکل گيري و استحکام استخوان ها و دندان ها دارد .
گوشت مرغ بومي به دليل ميزان قابل توجه اسيد امينه تريپتوفن موجود که به ترشح هورمون سروتنين در مغز کمک مي کندتاثيرات مثبت زيادي در ايجاد آرامش و خواب راحت داشته و خواص ضد افسردگي دارد . 
وجود منابع قابل توجه ويتامين B6  در گوشت مرغ بومي منجر به بهبود عملکرد گلوبول هاي قرمز خون شده و در نتيجه از بروز بيماري هاي قلبي جلوگيري مي کند . 
يکي ديگر از خواص گوشت مرغ بومي کاهش اختلالات دوران قاعدگي به دليل وجود ميزان قابل توجهي منيزم است .  
افزايش سطح بهداشت باروري در آقايان نيز يکي ديگر از خواص گوشت مرغ بومي است . تستوسترون موجود در گوشت مرغ بومي دليل اين عملکرد است .

کسب مدرک پرورش مرغ بومی می تواند روند کسب جواز را تسهیل نماید.

دوره هاي آموزشي پرورش مرغ بومي 

پرروش مرغ بومي با توجه به کليه دلايل اشاره شده در سال هاي اخير از بازار پر رونق و روبه رشدي برخوردار بوده است . بازار پر رونق و روبه رشد ، سرمايه اوليه کم ، سود و در آمد زايي مناسب ، بازگشت سرمايه در زمان اندک ، ريسک پائين و بسياري دلايل ديگر منجر به تمايل سرمايه گزاران و کارآفرينان براي ورود به حرفه پرورش مزغ بومي شده است . 
با توجه به استقبال سرمايه گزاران و کار آفرينان از اين حرفه در سال هاي اخير دوره هاي آموزشي پرورش مرغ بومي با استقبال بسيار چشمگير و قابلتوجه متقاضيان مواجه شده است . با توجه به استقبال چشمگير متقاضيان برخي از مراکز آموزشي معتبر در راستاي پاسخگويي به نيازهاي متقاضيان با کسب کليه مجوز هاي لازم اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي پرورش مرغ بومي و ارائه گواهيناهم پرورش مرغ بومي کرده اند .در اين ميان مرکز آموزش مجازي پارس يکي از مراکز آموزشي معتبري است که فراگيران را در راستاي دسترسي به آموزش هاي لازم همراهي مي کند . فراگيران پس از شرکت در دوره هاي آموزشي پرورش مرغ بومي مرکز آموزش مجازي پارس علاوه بر کسب دانش ، مهارت ، توانايي و قابليت هاي مورد نياز موفق به کسب مدرک پرورش مرغ بومي معتبر از اين مرکز آموزشي نيز خواهند شد .
در ادامه به برخي  از مهمترين سرفصل هاي دوره پرورش مرغ بومي اشاره خواهيم کرد . 
آشنايي با انواع مرغ
آشنايي با روش هاي مختلف پرورش مرغ
آشنايي با مشخصات مرغ بومي
آشنايي با خصوصيات محل نگهداري تجهيزات مورد نياز 
آشنايي با مزاياي اقتصادي پرورش مرغ بومي

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس