وظایف بهیار

وظایف بهیار | practical nurse

تعریف بهیاری 

بهیاری، یکی از گرایش های علوم پزشکی و پرستاری است که در واقع ترکیبی از پرستاری، مهارت های پزشکی و اخلاق و انظباط است. بنابراین، بهیار فردی است که همیشه با تیم پزشکی همراهی کرده و در نگهداری و مراقبت از بیمار مشارکت دارد. علاوه بر این، بهیار شرح وظایف مشخصی داشته و می تواند در مکان هایی مانند اورژانس، مراکز بهداشتی، بیمارستان ها و درمانگاه به بیماران کمک کرده و مشکلاتشان را بر طرف کند. 
علاوه بر این، برنامه ریزی در مورد شرایط کاری متغیر و ثابت بهیاران و اینکه در هر مکانی باید چه کارها و وظایی را انجام دهند ، بر عهده سرپرستار بخش همان بیمارستان یا مراکز درمانی است. البته، این وظایف از قبل توسط امور پرستاری وزرات بهداشت و درمان تعیین شده اند.

دوره آموزشی با کمک بهیاری

قابل ذکر است که بهیارها باید دیپلم یا گواهینامه بهیاری داشته باشند تا بتوانند به صورت رسمی در مکان های دولتی و غیر دولتی مشغول به کار شوند و البته کسب تجربه های مفید و عملی در این زمینه نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. علاوه بر این، بهیارهای میتوانند در مکان هایی با امکانات پزشکی کمتر مانند اورزانس های جاده ای و روستاها نیز مشغول به کار شوند. 
سرفصل هایی که در مقاله به تفضیل شرح دهیم شامل تعریف بهیاری، مدرک بهیاری، شرایط ثبت نام بهیاری، آموزش بهیاری، دوره بهیاری ، مدرک بهیاری، استخدام بهیار، تفاوت بین پرستارها و بهیارها و گواهینامه بهیاری هستند. 

بهیارها باید همراه با پرستارها به بیماران خدمات بدهند.

مدرک بهیاری

بهیاری یکی از رشته های بسیار مهم در علوم پزشکی است که عدم وجود آن مشکلاتی را برای پزشکان و بیماران و پرستاران به وجود آورد. دوره بهیاری، دوره یک ساله بوده و فارغ التحصیلان آن با داشتن گواهینامه بهیاری معتبر، به سهولت می توانند موقعیت های شغلی مناسب پیدا کنند. 
یکی از دلایلی که موجب شد تا رشته بهیاری در کنار پرستاری ارایه شود این است که حرفه پرستاری خاص بوده و پرستارها باید کارهای تخصصی پزشکی انجام دهند و فرصتی بری رسیدگی به کارهای و نیازهای اولیه بیمارها ندارند. در نتیجه، افرادی با عنوان بهیار باید یک سری دوره های آموزشی را پشت سر بگذارند تا بتوانند به بیمارها در انجام کارها کمک کرده و در صورت نیاز به پرستارها اطلاع دهند.

آموزش بهیاری

افرادی که رشته بهیاری را به عنوان رشته دانشگاهی خود انتخاب می کنند باید دانش علمی و عملی خاصی به دست آورده و روحیات خاصی داشته باشند و بتوانند خدمات ویژه ای را به بیماران ارایه کنند. علاوه بر این، دانشجویان این رشته باید، واحدهای تئوری ، عملی و بالینی و دوره مهارت های حرفه ای را بگذرانند تا برای برعهده گرفتن این شغل مهم آمادگی های لازم را کسب کنند. 
به منظور سرعت دادن به روند یادگیری و آموزش مباحث بهیاری، مرکز آموزش مجازی پارس، دوره آموزش بهیاری را برای علاقمندان به این دوره  ارایه و معرفی کرده است. دوره بهیاری، کوتاه اما جامع بوده و تا حد زیادی به کسب دانش عملی توسط دانش پذیران کمک می کند. همچنین، در پایان این دوره به دانش پذیران مدرک بهیاری اعطا شده و دوره آشنایی با دوره کمک بهیاری نیز به آنها معرفی می شود. 

 شرایط ثبت نام بهیاری

امتحان کتبی و مصاحبه، جز شرایط ثبت نام بهیاری برای افراد علاقمند به تحصیل در این رشته است. این افراد باید منابع مرتبط با بهیاری را مطالعه کرده و در صورت قبولی در آزمون میتوانند وارد هنرستان و یا آموزشگاه کاردانش بهیاری شوند. 
افرادی که در این رشته تحصیل می کنند،  باید بدانند که سمت شان با پرستارها تفاوت زیادی داشته و ملزم به انجام تمام کارهای فرعی هستند که سرپرستارها  به آنها اعلام می کنند. علاوه بر این، از آنجایی که این افراد باید مدت زمان طولانی را با بیمار باشند بنابراین، همراهی شان مستلزم صبر و حوصله زیادی است. 

بهیارها باید به بیماران در انجام کارهای شخصی کمک کنند.

وظایف بهیار

بهیارها به واسطه شغل خطیر و مهم و خدمات شبانه روزی ای که به بیماران ارایه می دهند، بسیار پرمشغله بوده و گاهی مشخص کردن شرح وظایف شان می تواند تا حدی از بار مسئولیت شان کاسته و فرصتی برای تجدید قوا به آنها بدهد. شرح وظایف بهیار عبارتند از : 
انجام کارهای پایه بیمار (کمک در غذا خوردن، جمع آوری نمونه ها، تغییر وضعیت بدن و رسیدگی به نظافت ) و برآورد کردن نیازهای او 
استرلیزه کردن تجهیزات پزشکی
آماده و مرتب کردن تخت بیمارها
کمک به بیمار برای استفاده از سرویس بهداشتی 

استخدام بهیار

همانطور که گفته شد، دوره بهیاری بسیار کوتاه است و بهیاران می توانند با گذراندن دوره های کوتاه مدت کارآموزی در بیمارستان و تحت نظارت پرستارها، شرح وظایف شان را به درستی آموخته و در کار خود تبحر کسب کرده و خدمات مورد نظر بیماران را ارایه دهند.
علاوه بر این، شرایط استخدام بهیار، دشوار نبوده و آنها براحتی میتوانند در محیط های بیمارستانی مطاوب خود انجام وظیفه کرده و تجربیات ارزشمندی و مفیدی به دست آورند. 

تفاوت بین پرستارها و بهیارها

تفاوت بین پرستارها و بهیارها این است که، میزان تحصیلات پرستارها برای انجام وظیفه در این شغل کارشناسی است و علاوه بر این، باید به طیف وسیعی از مهارت ها مسلط باشند. وظایفی که پرستارها ملزم به انجام آنها هستند با بهیار ها تفاوت داشته و کلی تر به نظر میرسد. پرستارها باید در مواقع خاصی از روز وضعیت بیمار را بررسی کرده و آن را به پزشکان مربوطه گزارش دهند. 
علاوه بر این، سمت پرستارها نسبت به بهیارها بالاتر بوده و از آنجایی که مسئولیت هایی مانند نظارت بر وضعیت بیماران، بررسی مشکلات بخش و شناسایی عوامل مشکل زا را برعهده دادند بنابراین، مسئولیت بیشتری متوجه آنهاست و در صورت بروز حادثه ای جدی ، باید پاسخگو باشند. 

مسئوایت و وظیفه بهایرها نسبت به پرستارها کمتر است.

پرستارها غالبا به صورت تمام وقت در انواع مراکز درمانی کار کرده و هر کدام باید علاوه بر مهارت و دانش تخصصی ، توانایی درک بیماران را داشته و تحت هر شرایطی بتوانند فشارهای رونی وکاری را تحمل کرده و به بیمار آرامش دهند. با این حال، امکان دارد که شرح وظایف پرستارها با توجه به بخشی که در آن مشغول به کار هستند ، تفاوت زیاد و چشمگیری داشته باشد.  شرح وظایف پرستارها میتواند شامل موارد زیر باشد:

دوره آموزشی با کمک بهیاری

  • کنترل همه واحدها و برنامه ریزی کردن برای شیفت های کاری شب دیگر پرستاران و بهیارها
  • کمک کردن به دیگر پزشکان برای درمان بیمارها
  • همکاری پیوسته و مداوم با دیگر بخش های بیمارستان برای پیشبرد اهداف واحدها 
  • ارایه خدمات درمانی اولیه مانند تزریق و پانسمان 
  • به کارگیری و استفاده از  تجهیزات مدرن بیمارستان
  • متعادل کردن محیط از نظر فیزیکی و کمک برای تامین ارامش بیماران

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس