همه چیز در مورد بورس

تاریخچه بورس :

بورس دارای یک کلمه تاریخی می باشد. در گذشته در اروپا کسانی برای انجام معاوضه روی نیمکت های می نشستند و سرمایه از پول خود را معامله می کردند.
بعد از گذشت خیلی سال این کار را بر عهده بخشی دیگر گذاشتند که آن را بانک نامیدند.
با توجه به تحقیقاتی که توسط متخصصان صورت گرفت تاریخچه پیدایش واژه بورس به قرن پانزدهم میلادی بر می گردد. در همان سال ها بازرگانان به شمال غربی بلژیک، در میدان تربورس در قبال خانه معرفی از بزرگان جمع شدند و خرید و فروش می کردند. از آن به بعد مکان هایی که مردم در آنجا خرید و فروش می کردند به بورس معروف شدند.
اولین بورس در جهان در نخستین قرن های هفدهم میلادی در شهر آمستردام هلند تشکیل گردید و شرکت هند شرقی، اولین شرکتی بود که سهام خود را در آن ارایه کرد.

مدرک گواهینامه آموزش دوره

تاریخچه پیدایش بورس در ایران :

نخستین بورس ها در ایران، در سال 1315 هجری شمسی اتفاق افتاد. در این سال شخص بلژیکی به نام ران لوترفلد بعد از انجام تحقیقات بسیار درمورد چگونگی تشکیل بورس در ایران ، قوانین داخلی بورس را تهیه و به مسئولان ایرانی ارایه کرد که بعدها با توجه به جنگ جهانی دوم، این بحث بررسی و ایجاد بورس در ایران به  25 سال به بعد اتفاق افتاد.
در بعد از طی سالیان در سال 1341 ، جلسه ای در وزارت بازرگانی و با حضور نمایندگان وزارت دارایی، وزارت بازرگانی و بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران تشکیل و موافقتنامه اولیه ایجاد بورس سهام در این جلسه اجرا گردید.
ضروری ترین اتفاقات تاریخ بورس ایران، تاسیس قانون جدیدی تحت عنوان قانون بازار اوراق بهادار در اولین سال 1384 آذرماه بوده که علاوه بر رفع خرابی نارسایی و کمبودی های موجود در قانون اولیه، زمینه توسعه گسترده بورس در ایران را به وجود آورد.
طبق قانون های قسمت نظارت بوری از بخش عملیاتی آن جدا گردید، به این روش که سازمان به عنوان سازمان بورس و اوراق بهادار، به عنوان نهاد نظارتی بورس تشکیل شد.
سازمان بورس که خود تحت نظارت  شورایی به نام شورای عالی بورس کار می کند، وظایف تعداد زیادی امروزه بورس بزرگ کشور را تشکیل داده و تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می نمایند :
-    تشکیل بورس اوراق بهادار که در آن سهام شرکت ها و دیگر اوراق بهادار مثل اوراق مشارکت خرید و فروش انجام می گیرد.
- فرابورس ایران که در آنجا هم سهام شرکت هایی به علت هایی موفق به دریافت بورس اوراق بهادار نمی شوند، مورد بازرگانی قرار می گیرد.
- در بورس ، انواع کالاها و محصولات از جمله فلزار، محصولات کشاورزی و ... خرید و فروش می شود.
- بورس انرژی تاسیس شده در ایران شامل حمل کننده های انرژی بر پایه برق، به عنوان یکی از بخش های مهم حمل انرژی، خرید و فروش می شود.

شاخص چیست ؟

شاخص یک میزان می باشد که برای بررسی وضعیت بازار به کار می رود و تمام شاخص های کل از بررسی تعداد مشخص شده سهم تشکیل می شود. به طور طبیعی شاخص در همه شرکت ها مساوی نمی باشد و برابر شرکت ها در شاخص اصلی فرق می کند.

تاثیر مدرک بورس بر اقتصاد :

با توجه به بورس راه جذب و به کار گرفتن سرمایه های بسته شده ، حجم سرمایه گذاری در جامعه افزایش پیدا می کند. بورس بین عرضه کنندگان و تقاضا کنندگان سرمایه ارتباط برقرار می کند و معاملات بازار سرمایه را تنظیم می نمایند. به خصوص با قیمت گذاری سهام و اوراق بهادار تا حدی جریانات بالای هزینه ها پیشگیری می کند. بورس ، افراد جامعه را به پس انداز دعوت می نماید و به این وسیله سبب می گردد به کار گیری پس انداز مردم در کارهای اقتصادی می شود. بورس سرمایه لازم برای اجرای پروژه های دولتی و خصوصی را به وجود می آورد.

مدرک گواهینامه آموزش دوره

بازارهای بورس :

مکانی را به بازار بورس لحاظ می فرمایند که شرکت های مختلف تولید و خدمات و سرمایه گذاری شرکت می کنند. مردم بازار بورس را ، بازار سهام هم می شناسند.
نام اصلی و قانونی آن را بورس اوراق بهادار می گویند.

ویژگی بازار بورس در جهان :

- مکانی است برای مشخص کردن سهام
- قیمت واضح برای سهام
- قدرت نقد شوندگی سهام

مزایای مدرک بورس در سرمایه گذاری :

- دریافت سود : سهامداران از دریافت سود نقدی و افزایش قیمت سهام، کسب سود می نمایند.
- استفاده از حمایت قانونی : بورس بازاری است قانونی که تمامی افراد در بورس سرمایه گذاری می کنند، از حمایت قانونی بهرمند هستند.
- مراقبت از سرمایه در قبال تورم : با سرمایه گذاری مناسب و درست از بورس، ارزش پس انداز اشخاص در مقابله با تورم مراقبت گردد، زیرا فرد نسبت به سهام خود در داریی شرکت شریک است و با رشد ارزش دارایی های شرکت به مرور زمان، ارزش سهام فرد نیز بالا می رود.
- قابلیت نقدشوندگی :
سرمایه گذاران بورس در هر موقع می توانند سهام خود را بفروشند و در کمترین زمان ، به پول خود دسترسی داشته باشند.
- سرمایه گذاری با هر مبلغی : برای خرید سهام، ارزش قیمتی وجود ندارد و افراد با هر مبلغی، می توانند در بورس سرمایه گذاری نمایند.
- مشارکت در اداره شرکت : سهامداران با توجه به سهام خود، مالک شرکت حساب می شوند. پس به همان اندازه، در تصمیم گیری در قبال نحوه اداره شرکت، انتخاب مدیران و ... مشارکت می کنند.

تجارت الکترونیک چیست ؟

تجارت الکترونیک شبیه بازارهای دیگر تکنولوژی دیجیتالی یا بازار خرید که بر مصرف کنندگان پایه است در طی سالیان کامل گشته است.
با وجود پیشرفت تلفن همراه ، تولید گوشی های همراه خرید و فروش خود را در بازار باز کرد.

انواع تجارت الکترونیک :

تجارت به تجارت : سازمان ها و شرکت هایی که با هم دیگر تجارت انجام می دهند. به عنوان مثال : تولید کنندگانی که محصول خود را به توزیع کنندگان می فروشند و عمده فروشانی که محصولاتی را به دست فروشان می فروشند.
تجارت به مصرف کننده : تجارت هایی که از طریق فروشگاه های اینترنتی و بدون نیاز به هر گونه تعامل با انسان، کالاهایی را به تمام مردم می فروشند. این همان قسمتی است که تعداد زیادی از مردم از تجارت الکترونیک دارند.
مصرف کننده به تجارت : در این نوع تجارت الکترونیک  ، مصرف کننده با درآمد تعیین شده خود را به روش آنلاین ارسال می کند و شرکت ها برای انجام کاری، پیشنهاد قیمت می دهند. و بعدها مصرف کننده قیمت را بررسی کرده و شرکت خود را مشخص می نماید.

مزایای تجارت الکترونیک :

- صرفه جویی در زمان :
با توجه به تجارت الکترونیک می توان در زمان بهترین استفاده را برد به این صورت که اگر به دنبال محصولی در مغازه هستید به جای گشتن در مغازه ها ، به روش آنلاین در فروشگاه ها به جستجوی محصول خود بپردازید.
به روش آسان مقایسه انجام گیرد : در تجارت الکترونیک، مقایسه های به راحتی انجام می شود . زمانی که کالاها به روش آنلاین توزیع می گردد، همه مشخصات آن گفته می شود و فروشگاه های اینترنتی این گزینه را برای شما فراهم می کنند که کالا را نسبت به کالای دیگر مقایسه نمایید که کدام برای خرید بهتر هستند.

مدرک آموزش گواهینامه دوره

دوره آموزش بورس و تجارت الکترونیک :

مرکز آموزش مجازی پارس برای همه علاقمندان به سرمایه گذاری در بورس دوره آموزش بورس و تجارت الکترونیک را ارایه نموده است که افراد را با اصول یادگیری چگونگی بورس آشنا می نماید در پایان دوره ، پارس به تمام افراد مدرک بورس و تجارت الکترونیکی معتبر یا گواهینامه بورس و تجارت الکترونیک اعطا می نماید.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس