مشاوره برای ازدواج

مشاوره برای ازدواج

تعریف روانشناسی

با توجه به شواهد ارایه شده توسط متخصصین و دانشمندان ، تاریخچه علم روانشناسی به یونان و مصر باستان برمیگردد. در آن دوران، اطبای یونانی، علم روانشناسی را به صورت یک فلسفه ای متفاوت بررسی نموده و با کمک آن، رفتار افراد و گروه های مختلف را تجزیه و تحلیل میکردند. اما با پیشرفت علم، روانشناسی به عنوان یک گرایش و شاخه علمی مجزا در نظر گرفته شده و تعریف مشخصی هم برای هر کدام از آن گرایش های ارایه شد.
علم روانشناسی ، پدیده های آگاهانه و ناخودآگاه و اندیشه و احساس انسان را مطالعه کرده و به علوم دیگری مانند جامعه شناسی، مردم شناسی و رفتار شناسی نیز مرتبط است. در این علم، روانشناس ها نقش ذهنیات را در رفتار فردی و اجتماعی درک کرده و رفتارهای قابل مشاهده و فرایندهایی که در ذهن اتفاق می افتند را بررسی و ارتباط آنها را با دیگر روندها ارزیابی میکند. غالبا، علم روانشناسی چهار هدف اصلی تبیین، توصیف، کنترل و پیش بینی را دنبال میکند. 
سرفصل های این مقاله شامل تعریف روانشناسی، مشاوره قبل از ازدواج، آموزش روانشناسی ازدواج، دوره روانشناسی ازدواج ، مدرک روانشناسی ازدواج ، گواهینامه روانشناسی ازدواج ، مشاوره ازدواج ، تست های روانشناسی ازدواج و روانشناسی زناشویی هستند. 

روانشناسی ازدواج به پیوند بین زوجین و مشکلات بین آنها می پردازد.

مشاوره  قبل از ازدواج| pre-marriage counseling

مشاوره قبل از ازدواج، یکی از فعالیت هایی است که اخیرا در کشورمان مرسوم شده و میتواند به زوج ها در شناسایی ضعف ها و مشکلات موجود در رفتار و شخصیت شان و جستجوی راهکار برای آنها کمک کند. به طور معمول، زوج ها حتی آنهایی که به نظر میرسد در تفاهم کامل هستند نیز، پیش از ازدواج برای مواردی مانند بهبود روابط اجتماعی، ارزش های معنوی و مذهبی، روابط خانوادگی مستمر، ارتباط های بین فردی و حل اختلاف های اولیه به مراکز مشاوره قبل از ازدواج مراجعه می کنند. 
مزیت این نوع از مشاوره این است که، زوج ها بعد از مشاوره، مهارت های حل اختلاف شان بهبود و توسعه پیدا کرده، بسیار واقع بین تر شده و انتظارشان از یکدیگر متعادل تر می شود و توانایی ارتباط موثر و مستمر را پیدا میکنند. علاوه براین ، انها نسبت به آینده نگرش مثبتی خواهند داشت و راحت تر می توانند برای مشکلات شان راه حل پیدا کنند. 
مشاوره قبل از ازدواج ، از این جهت حائز اهمیت است که به زوج هایی که اختلافات زیادی دارند کمک می کند تا نیازهای عاطفی، اجتماعی و ...یکدیگر را درآینده بهتر برآورده کنند. علاوه براین، آنها به نقاط ضعف خود واقف شده و سعی بر از بین بردن آنها میکنند که در نتیجه، به بهتر و شیرین شدن زندگی ختم میشود. 

آموزش روانشناسی ازدواج

روانشناسی ازدواج، در حیطه روانشناسی خانواده قرار داشته و افرادی که به این حوزه علاقمند هستند باید علاوه بر تحصیلات آکادمیک، دوره روانشناسی ازدواج را گذرانده و در این زمینه تجربیات ارزنده ای به دست آورند تا بتوانند مشاوره داده و دیگران را راهنمایی کنند. علاوه بر این، داشتن گواهینامه روانشناسی ازدواج به اعتبار این روانشناس ها اضافه کرده و آنها میتوانند راحت تر در  محیط هایی مانند کلینیک ها، موسسات تحقیقاتی و دانشگاه ها خدمات ارایه کنند. 
به منظور آشنایی با حوزه روانشناسی ازدواج ، مرکز آموزش مجازی پارس، بسته های آنلاین دوره آموزش روانشناسی ازدواج را ارایه کرده است. دوره روانشناسی ازدواج،  به همه دانش پذیران امکان می دهد تا در مدت کوتاهی، اصول و تئوری های روانشناسی را فرا گرفته و عمیقا با مفاهیمی مانند فرهنگ فرزند پروری، انواع تعارض های خانوادگی، اهمیت خانواده و سیستم های الگوهای خانوادگی اشنا شود. در انتهای دوره، به دانش پذیرانی که  در این آزمون نمره حد نصاب کسب کرده باشند، مدرک روانشناسی ازدواج اعطا میشود.

زوجین حتما باید پیش از ازدواج با یک مشاور مشورت کنند.

مشاوره ازدواج | Marriage counseling

مشاوره ازدواج، یکی از انواع روان درمانی است که برای کمک به زوج های جوان بسیار کارایی دارد. غالبا، مشاور ها از طریق مشاوره با زوج ها،  به آنها کمک می کنند تا در مورد بهبود و یا بازسازی روابط خود تصمیمات جدیدی گرفته و اختلاف های قبلی را کنار بگذارند و البته قابل ذکر است که این نوع از مشاوره ، بدون در نظر گرفتن وضعیت تاهل و جنس و برای مدتی کوتاه انجام می شود. علاوه براین، این نوع از روانشناسی میتواند برای افرادی که به نوعی در ازدواج خود شکست خورده یا هنوز زمینه ازدواج به طور جدی برایشان فراهم نشده، مفید و موثر باشد. . 
از جمله ویژگی های مشاوره صحیح این است که، زوج ها میتوانند از آن،  برای درک بهتر و بیشتر طرف مقابل، برطرف کردن مشکل اعتیاد، حل و فصل مشکل جدی  ارتباطی، برطرف کردن تعارض در مورد پرورش کودک و..... استفاده کنند. همچنین، قابل ذکر است که افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، باید در زمینه مشاوره تخصص کافی و مدرک کارشناسی ارشد داشته باشند و از راه حل های مشابه برای مشکلات مشابه بهره ببرند. 

تست های روانشناسی ازدواج

با وجود تمام راهکارها و مشاوره هایی که در حوزه ازدواج انجام میشود اما، همچنان، یک سوم ازدواج هایی که با اشتیاق و عشق انجام می شوند، به طلاق می انجامد. با این حال، از بین این افراد باقی مانده، مجددا حدود 30 درصد هستند که از زندگی مشترک و زناشویی خود رضایت کامل نداشته و فقط یکدیگر را تحمل می کنند. بنابراین، باید این میزان نارضایتی را از طریق تست های مختلف بررسی شود.  
روانشناس ها، با توجه به مشکلی که انواع زوج های در شرف ازدواج دارند، تست های روانشناسی ازدواج مختلفی را در اختیار آنها قرار میدهند تا به واسطه آنها بتوانند طرف مقابل خود را شناخته، هماهنگی و تطابق ویژگی های خاص را بررسی نموده و با اطمینان خاطر تصمیم به ازدواج بگیرند. این قبیل تست ها، کارایی متفاوتی برای زوج های مختلف داشته و میتوانند کمک شایانی به کاهش آمار طلاق و شکست زوج ها کرده و در نتیجه، آرامش خاطر و امنیت دایمی را برای آنها به ارمغان بیاورد.  

روانشناس ازدواج میتوانند مشکلات مرتبط با طلاق را نیز مرتفع کند.

روانشناسی زناشویی| Marital psychology

روانشناسی زناشویی ، یکی از شاخه های جدید و پرطرفدار علم جالب روانشناسی است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده زیرا، راهکارهای جدید و جالبی را برای حفظ زندگی در زوج ها ارایه میدهد. در واقع، این نوع از روانشناسی، ، به شناخت هر دو جنس از یکدیگر، تفاوت های کلی و جزیی بین زن و مرد، باید و نباید های زندگی مشترک و رموز بهینه شدن زندگی مشترک شان تمرکز میکند. 
روانشناسی زناشویی ، به افرادی که در  این زمینه تجربه کافی نداشته و اطلاعاتشان کافی نیست فرصت میدهد تا برای زندگی زناشویی و مشترک خود برنامه ریزی کرده و برای عملی شدن آنها نهایت سعی و تلاش شان را به کار گیرند. علاو براین، این افراد بر اساس این نوع از روانشناسی ، عوامل رشد و تخریب رابطه هاشان را شناسایی نموده و از روانشناسی برای زمینه های دیگری مانند ارتباط موثر و آرام بخش با همسرشان بهره میبرند.  

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس