مدیریت شهری یکپارچه

مدیریت شهری یکپارچه

تعریف مدیریت شهر و شهرسازی

مدیریت شهر و شهرسازی، به معنای سیاست گذاری در زمینه توسعه شهری و ایجاد و تدوین برنامه های متمرکز و یکپارچه در جهت متعادل کردن همه بخش های شهر و ارایه استراتژ یهای خاص به منظور نیل به اهداف و برنامه های تعیین شده برای بهبود سیستم های شهری است. 
مدیریت شهر و شهرسازی، یکی از رشته های شناخته شده حوزه مدیریت بوده و به صورت یک رشته دانشگاهی نیز ارایه شده است. فارغ التحصیلان این رشته، در زمینه هایی مانند توسعه طرح های پایدار شهری، شیوه  های موثر به کارگیری استراتژی های شهری، مهارت های مدیریتی برای طراحی شهری، حل معضل های شهری و استفاده از منابع برای مدیریت شهری اطلاعات کسب کرده و میتوانند بعد از کسب مهارت های عملی، به طور جدی در این حوزه فعالیت کنند. 
 سرفصل های این مقاله شامل تعریف مدیریت شهر و شهرسازی، وظایف مدیرشهری، اهداف مدیریت شهری، آموزش مدیریت شهری و شهرسازی، دوره، مدرک، گواهینامه، مدیریت شهری در ایران، طراحي شهري چيست و مدیریت شهری یکپارچه هستند. 

 ساختاهای شهری هر دوره تاریخی متفاوت هستند.

وظایف مدیرشهری

یک مدیر شهری ، در ابتدا باید به مهارت ها و توانایی های خود پی ببرد تا بتواند در مورد نیاز های شهری، راهکار های عملی برای برطرف کردن مشکلات شهری و بالاخره اجرای راه حل ها تصمیم بگیرد. از طرف دیگر، وظایفی که این مدیر بر عهده میگیرد به اندزه پیامدهای انجام آنها اهمیت داشته و میتواند برسیستم شهری تاثیر مثبت و یا منفی بگذارد.  
علاوه بر این، شرح وظایف مدیرشهری مشخص بود اما امکان دارد که با توجه به محل، کمی تغییر کرده و انعطاف پذیر تر به نظر برسد. علاوه براین، مدیر میتواند به منظور ارتقا سطح شهر و پیشرفت آن در همه زمینه ها، وظایفی را به شرح وظایف خود اضافه نموده و یا حتی از انجام وظایفی چشم پوشی کند.  این وظایف عبارتند از : 
 انجام فعالیت های موثر برای رفاه اجتماعی تاثیر 
ارایه برنامه های استراتژیک برای انجام کارهای مهم و خطیر
تهیه و آماده کردن تسهیلات شهری به منظور حمایت از شرکت ها و سازمان های خصوصی
ارایه خدمات در زمینه بهبود استانداردهای زندگی، منابع انسانی و شهری
زیرساخت سازی برای فراهم کردن زمینه ساخت دیگر تسهیلات

اهداف مدیریت شهری

با توجه به اینکه ، مدیر شهری باید وظایف خاصی را در مدت محدودی انجام دهد، بنابراین باید اهدافش را از قبل تعیین شده باشند تا بتواند مسیر مشخصی را طی کرده و رضایت همه ساکنان یک منطقه یا شهر را تامین کند.
علاوه بر این، مدیر شهری باید ابتدا معضل های یک منطقه را مشخص نموده تا بتواند برای رفع آنها راهکارهایی ارایه داده و آنها را حل کند. از این جهت، اهداف مدیریت شهری میتواند شامل : 
حفاظت از محیط شهری و رشد و توسعه و ارتقا آن از جهات مختلف
برقرار کردن ارتباط مستقیم برای شهروندان به منظور درک مشکلات آنها 
اهمیت دادن و در نظر گرفتن نیاز های ساکنان شهر مانند اشتغال و مسکن و....
تحقیق در مورد شرایط عملکردی شهر و استفاده از شیوه  های استراتژیک
هماهنگ کردن تمام عناصر شهری 
بودجه بندی مناسب و بررسی کارایی سیستم مالی 
افزایش مشارکت پایدار افراد و به کارگیری ایده های خلاقانه آنها 
برنامه ریزی برای جلب مشارکت مردمی و جمع آوری اطلاعاتی برای بهبود سیستم های شهری

مدیران شهری باید از ساختار و روند پیشرفت شهری مطلع باشند تا بتوانند نیاز ساکنان آن را برطرف کنند.

آموزش مدیریت شهری و شهرسازی

 برعهده گرفتن مدیریت شهری نیاز به مهارت و توانایی های خاصی دارد که هرکدام مستلزم آموزش های مستمر و جدی است. علاوه بر این، با توجه به حساسیت های این حوزه، صرفا افرادی میتوانند در این حوزه فعالیت کنند که قبلا این سمت را تجربه کرده و تجارب عملی و گواهینامه مدیریت شهری و شهرسازی به دست آورده باشند.
 به منظور آموزش مدیران و افراد علاقمند، مرکز آموزش مجازی پارس، بسته های آموزشی را برای دوره آموزش مدیریت شهری و شهرسازی معرفی و ارایه کرده است. دوره مدیریت شهری و شهرسازی، به دانش پذیران و مدیران امکان میدهد تا اصول مدیریت شهری را در مدت کوتاهی آموخته و برای محیط های کارعملی آمادگی پیدا کنند. همچنین، در پایان دوره، به تمام دانش پذیرانی که در آزمون انلاین نمره حدنصاب کسب کنند،مدرک مدیریت شهری و شهرسازی اعطا میشود. 

مدیریت شهری در ایران

مدیریت شهری برای هر شهر، با توجه به امکانات و موانعش متفاوت بود و گاهی باید برای آن از شیوه های نوین بهره گرفت. مدیریت شهری در ایران نیز به دلیل بافت، اداب و رسوم و ساختار تا حد زیادی با کشورهای اطراف تفاوت داشته و در ابتدا باید، موانع موجود بر سر راه مدیریت شهری را شناسایی نموده و سپس در مورد مدیریت بخش های مختلف تصمیم گرفت. 
در مرحله بعد، باید مشکلات و موانع را با اصول مدیریت شهری مقایسه نموده و نیازهای اصلی شهری و راهکارهایی که با استفاده از میتوان در شهر تحولات اساسی ایجاد کرد را کشف نمود. البته، قابل ذکر است که، شهروندان نیز میتوانند پیشنهاداتی جهت مشارکت و کمک به پیشبرد طرح های شهری ارایه کنند. 
علاو بر این، در صورتی که طرح های شهری و اصلاحی ارایه شده برای مناطق مورد نظر ما مطلوب باشند، میتوان آنها را برای محیط های مشابه خارج از ایران نیز امتحان نموده و همزمان طرح های ملی خودمان را تبلیغ کنیم و جایگاه خاصی در بین طراحان و مدیران برای خودمان به دست آوریم.

بسیاری از طرح ها و نقشه های شهری خارج از کشور ، از طرح معمای ایرانی الهام گرفته شده اند.

طراحی شهری چيست

طراحی شهری، به معنای آراستن و تزیین ظاهر و کالبد فیزیک هر شهر با استفاده از معماری، جامعه شناسی، برنامه ریزی شهری، روانشناسی است که ظاهرا با نوع فرهنگ هر جامعه نیز تناسب و هماهنگی دارد. طراحی شهری، حوزه و علم جدیدی نبود و همزمان با به وجودآمدن فضاهای عمومی و خصوصی به وجود آمده است. 
علاوه بر گستردگی طراحی شهری در سراسر شهرهای بزرگ، اما این کار شروع و پایان خاصی نداشته و حتی میتوان به صورت انتزاعی انجام شود. این طراحی، بیشتر برای فضاهای مسکونی و به منظور ایجاد فضاهای متفاوت به کار گرفته شده است. 
همچنین، طراح های خلاقی که درگیر این حوزه هستند باید طرح های خاص شان را با توجه به نوع و کارایی ساختمان انتخاب نموده و با در نظر گرفتن دید عمومی ، آنرا به بهترین و هنرمندانه ترین شکل ممکن اجرا کنند.

مدیریت شهری یکپارچه

مدیریت شهری یکپارچه، به این معنی است که در یک منطقه شهری، فقط یک مدیر مسئولیت تمام هماهنگی سازمان ها و نهادها را بر عهده گرفته و در برابر آنها نیز به مراجع بالاتر پاسخگو باشد. البت؛ احتمال دارد که اینکار در نگاه اول به نوعی تکروی محسوب شده و برای یک منطقه نتایج چندان مثبتی در بر نداشته باشد. 
اما، با تفکر عمیق و دقیق تر به این نتیجه میرسیم که، مدیر میتواند مسئولیت نهادهای مختلف را به دیگران واگذار کرده و در موعد مناسب، در مورد نتایج کار بپرسد و یا حتی در مورد شیوه انجام کارها با دیگران هم اندیشی و مشورت کرده و در نهایت تصمیمات مهم و حساب شده ای بگیرد.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس