مالکیت رسانه

مالکیت رسانه

تاریخچه مدیریت رسانه

تاریخچه مدیریت رسانه در ایران، حاکی از این است که این حیطه از ابتدا، ادبیات غنی و حیرت آوری نداشته و دوستداران این حوزه تازه از حدود 160 سال قبل، شروع به فعالیت در این زمینه کردند. در آن زمان، فردی به نام "میرزای شیرازی" اولین کاغذ اخبار را نوشته و مدیریت نمود و با اینکار،  ایران نیز به دنیای رسانه ها پیوست.
قابل ذکر است که دنیای غرب، سالها پیش از ما، فعالیتش را در زمینه رسانه آغاز نموده و پیشرفت های چشمگیری را نیز تجربه کرده و به نوعی توانسته به رسانه غالب جهان تبدیل شود. البته، ادبیات نوشتاری که امروزه برای رسانه مورد استفاده قرار میگیرد، از علومی مانند مدیریت و علوم ارتباطات قرض گرفته که این موضوع، خود شاهدی بر جدید بودن این حیطه و رشته مدیریت رسانه در برخی از جوامع است. 
سر فصل هایی که در این مقاله به تفضیل شرح میدهیم شامل تاریخچه مدیریت رسانه، تعریف مدیریت رسانه، بازار کار رشته مدیریت رسانه، آموزش مدیریت رسانه، دوره مدیریت رسانه، مدرک مدیریت رسانه، گواهینامه مدیریت رسانه ، خصوصیات یک رسانه و مالکیت رسانه هستند .

با استفاده از رسانه میتون اطلاعات را به سراسر دنیا فرستاد.

تعریف مدیریت رسانه

رسانه ، ابزار دیداری و شنیداری است که به منظور انتقال داده های خاص و یا ذخیره داده های ارزشمند و مهم مورد استفاده قرار میگیرد. علاوه بر این، این رسانه ها و شیوه ها انتقال مطالب شان به نوعی با کارکرد انواع رسانه های تبلیغات، چاپی ، عکاسی، مطبوعات، سینما، ، نشر  و پخش ( رادیو و تلویزیون) در ارتباط هستند.  علاوه بر این، مدیریت رسانه، شامل کنترل و نظارت بر هر وسیله یا ابزاری است که  فرهنگ و افکار تعداد زیادی از افراد جامعه را انتقال میدهد. 
بنابراین، رسانه میتواند در مدت کوتاهی دیدگاه افراد را تغییر داده و انقلابی درون آنها به وجود آورد؛ از این جهت، مدیریت آن میتواند از بروز بسیاری از مشکلات ناخواسته و پیش بینی نشده ممانعت کرده و صلح و آرامش را در جوامع برقرار کند. 

آموزش مدیریت (MBA) رسانه

رسانه ، یک از محل ها و موقعیت هایی است که اشتغال در آن تا حدزیادی به میزان اطلاعات و سواد افراد وابسته است؛ بنابراین، افرادی که در یکی از گرایش های رسانه، شامل تلویزیون، رادیو و.....گواهینامه مدیریت رسانه و یا دکترای رسانه داشته باشد به راحتی میتواند به عنوان یک تحلیلگر سیاسی، اقتصادی و یا اجتماعی ، سر دبیر، ناظر، کارمند و پژوهشگر در رسانه شروع به فعالیت کنند. علاوه بر این، گاهی به نظر میرسد که رشته مدیریت رسانه یک رشته میان رشته ای باشد، زیرا بسیاری از پیش بینی ها مستلزم استفاده  و آگاهی از دیگر رشته ها و زمینه های خبری و رسانه ای هستند. 
با توجه به اینکه رسانه در همه جوامع نقش محوری دارد، مرکز آموزش مجازی پارس، اقدام به تهیه و ارایه بسته های آموزشی دوره آموزش مدیریت رسانه نموده است. دوره مدیریت رسانه، فرصتی در اختیار دانش پذیران میگذارد تا با این حیطه آشنایی کامل پیدا کرده و تجارب عملی و مفیدی در این زمینه کسب کنند و برای محیط کار واقعی آمادگی لازم را پیدا کنند. علاوه بر این، این مرکز در پایان دوره به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین نمره حد نصاب کسب کرده باشند ، مدرک مدیریت رسانه اعطا میکند. 

رسانه میتوان افراد و فرهنگ ها مختلف را به هم مرتبط کند.

خصوصیات یک رسانه

رسانه ها، کانال هایی هستند که از طریق آنها به همه شهروندان اطلاع رسانی شده و مزیت آن، آگاهی از وقایع جاری و بررسی و اظهار نظر کردن در مورد آنهاست. علاو بر این، انواع رسانه ها شامل تصویری، مکتوب و صوتی یک هدف را دنبال کرده و آن ترویج فرهنگ های مختلف منطقه ای و بین المللی در کنار آگاهی از اصول و  ارزش های مادی و معنوی است.  
علاوه بر این، با وسعت پیدا کردن تعداد و انواع رسانه ها، روش های اطلاع رسانی هم متفاوت شده و در کنار این رسانه ها، سایت ها و وبلاگ های رسمی و غیر رسمی ایجاد شده اند که از طریق آنها میتوان در مورد اخبار موجود اظهار نظر کرد. همچنین، طرفداران این عرصه با گذشت زمان افزایش پیدا کرده و مشارکت افراد تحصیل کرده در این زمینه نیز چشمگیر بوده است. 
با این حال، گاهی مرز میان اطلاعات درست و قابل اعتماد بودن اخبار منتشر شده توسط رسانه ها بسیار باریک میشود. بنابراین، خصوصیات یک رسانه ، میتواند میزان اعتماد پذیری آن را مشخص نموده و موفقیت آن را در عرصه های مختلف خبری تخمین بزند. 

بازار کار رشته مدیریت رسانه

علی رغم اینکه، رشته مدیریت رسانه، در کشور ما تا حدودی نوپا بوده اما میتوان تا مقطع دکترا در این رشته ادامه تحصیل داد و گواهینامه و مدرک مدیریت رسانه دریافت کرد. علاوه بر این، این رشته از زیر گروه ای رشته مدیریت بوده و به خبرگزاری ها و مراگز سیما و سیما مرتبط است. بنابراین، افرادی که قصد دارد در این زمینه فعالیت کنند باید دارای مهارتها و توانمندی های خاصی باشند تا از بتواند از عهده مسئولیت های خاص این مدیریت برآید. در کل، اگر فارغ التحصیلان این رشته و عرصه بتوانند تمام پیش نیازهای را گذارنده و به اندازه کافی بر گرایش ها و  اصول آن تسلط پیدا کنند، به سهولت میتوانند از میان فرصت های شغلی این رشته بهترین را انتخاب کنند. بنابراین، بازار کار رشته مدیریت رسانه امیدوار کننده بوده و به طور چشمگیری به وضعیت سواد و میزان تجارب افراد علاقمند به این شغل وابسته است. اما در کل، میزان درآمد رشته مدیریت رسانه با توجه به تخصص، نوع سازمان و نوع فعالیت فرد مشخص میشود. 

میتوان از انواع تجهیزات و شیوه ها برای انتقال داده ها استفاده کرد.

مالکیت رسانه

حیطه رسانه هم مانند دیگر زمینه های علمی از تغییر و تحول در امان نمانده و در طی سالهای اخیر، تغییرات و جابجایی های زیادی در آن اعمال شده که ممکن است که از دیگاه تمام فعالان این عرصه چندان هم مطلوب به نطر نرسد با این حال، امکان دارد که تغییرات نظر بسیاری از فراد دیگر را تامین کرده باشد. همچنین، شرکت و موسسات رسانه ای معروف زیادی با هم ترکیب شده و یا تعدادی از آنها از حوزه رقابت کنار رفته اند. 
تغییراتی که غالبا در مالکیت رسانه‌ها اتفاق می افتد به چند صورت هستند: 
بین المللی شدن: در حال حاضر، مرزهای ملی رسانه ای ما کمی تضعیف شده و شرکت‌های رسانه‌ای سعی دارند که از رسانه های جهانی نیز بهره ببرند.  
مالکیت عرضی : در این حالت، انواع مالکیت ها دیگر از هم قابل تمایز نبوده و نمیتوان تفاوت انها را تشخیص داد. علاوه بر این، مالکیت انواع رسانه های مورد نظر ناهمگون است. 
مالکیت متمرکز: در این فرایند، شرکت های کوچک منحل شده و شرکت های بزرگتر اقدام به خرید سازمان های رسانه ای کردند.
مالکیت طولی : در این حالت، یک موسسه و یا شرکت تصمیم میگیرد که شرکت هایی را به تملک خود در بیاورد که فعالیت شان در طول یکدیگر و به نوعی مکمل هم باشند. 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس