طب سنتی ایرانی

تاریخچه طب سنتی ایرانی

تاریخچه طب سنتی به زمانی برمیگردد که درآن ، بشر اولیه از انواع گیاهان و بعضا گیاهانی که خواص شان را شناخته بودند برای درمان بیماری های ساده بهره می بردند. روند استفاده از این گیاهان ادامه پیدا کرد و با ظهورشیوه های جدید و داروهای شیمیایی این روند کم رنگتر شد وانواع داروهای مکمل نیز جایگزین شدند. 
روند استفاده و به کار گیری طب سنتی در کشور ما هم از زمان های گذشته شروع شده و برخی همچنان آن را ادامه داده اند. با توجه به بیماری هایی که در عصر جدید ظاهر شده و گاهی فراگیر نیز شده اند، برخی ترجیح میدهند که حتی برای درمان بیمری های خاص نیز از طب سنتی و گیاهان دارویی استفاده کنند تا هم عوارض جانبی کمتری گریبان گیرشان شده و هم سریعتر به نتیجه دلخواه برسند.
سرفصل هایی که در این مقاله توضیح میدهیم عبارتند از: تاریخچه طب سنتی، طب سنتی چیست، روش های درمانی در طب سنتی ایرانی، طب سنتی ایرانی، آموزش طب سنتی، مدرک طب سنتی ، گواهینامه طب سنتی ، دوره طب سنتی و  انواع طب سنتی طب سنتی و گیاهان دارویی

 

در طب سنتی از انواع گیاهان دارویی استفاده میشود.

طب سنتی | پزشکی سنتی چیست

طب سنتی، برای افراد مختلف، خواص متفاوتی دارد زیرا هرکدام از نظرمزاجی متفاوت بوده و به همین منظور به نوعی به عنوان پزشکی جایگزین طبقه بندی می شود. در کل، طب سنتی، دانش و مهارت های تعریف شده ای هستند که با توجه به تجربیات و نظرات افراد فرهنگ های مختلف به دست آمده اند و هر منطقه یا کشور، طب سنتی مخصوص به خود دارد. 
تنوع طب های سنتی در جهان موجب شده تا ملت ها و فرهنگ های مختلف بتوانند شیوه های درمانی سنتی  را به هم به اشتراک گذاشته و به این ترتیب ، همه از خواص انواع گیاهان دارویی مطلع شده و بیماری های خاص را به روشی مشابه درمان کنند. علاوه براین، استفاده از گیاهان داوریی و درمان های سنتی ساده موجب افزایش اشتراک های فرهنگ ها و نزدیکی و همکاری بیشتر آنها میشود. 

روش های درمانی در طب سنتی ایرانی

شیوه ها و درمان های سنتی که هر منطقه یا فرهنگ برای درمان انواع بیماری ها به کار می گیرد متفاوت بوده و البته می تواند در نهایت، نتیجه مشابه داشته باشد. روش های درمانی در طب سنتی ایرانی بسیار متنوع و متعدد بوده و می تواند شامل موارد زیر باشد: 
1.حجامت|cupping
در روش حجامت، برای درمان و پیشگیری از برخی از بیماری ها مانند میگرن، چربی خون، ببماری های پوستی و آسم ، از بیمار خون گرفته می شود. 
2.زالو درمانی| leech therapy
در زالو درمانی هم، از بدن فرد بیمار خون گرفته میشود. در این روش، زالوها را روی کمر بیمار قرار می دهند تا خاصیت ضد انعقاد بزاق او، عروق بیمار را گشاد کرده و خون رسانی افزایش پیدا کند. 
3.گیاه درمانی
 در گیاه درمانی، از انواع گیاهان سنتی و تاییده شده برای درمان بیماری ها استفاده می شود.
4.آب درمانی|hydrotherapy
در آب درمانی، از آب به همراه اسانس های گیاهی برای تسکین دردهای مفاصل و عضلات و بهبود مشکلات پوستی و افزایش رطوبت بدن استفاده می شود. 
4.ماساژ درمانی|massage therapy
برای بهبود انواع دردهای عضلانی، اسکلتی، گوارشی، استرس و روحی، از انواع ماساژ استفاده می شود. 
5.بادکش درمانی|dry cupping
در بادکش درمانی یا حجامت خشک، در بخش های مختاف بدن، مکش هایی ایجاد می شود تا عروق منبسط شوند. این روش، به بهبودی افرادی که به دلیل انواع سکته دچار ناتوانی حرکتی شده اند، کمک می کند. 

هر داروی گیاهی خاصیت منحصر به فردی دارد.

طب سنتی ایرانی

طب سنتی ایران بر پایه شناخت مزاج افراد مختلف است. طبیبان قدیمی، همه سعی خود را می کردند تا ابتدا با بررسی وضعیت موی سر و ناخن، مزاج افراد را شناسایی کرده و سپس، با توجه به آن برای درمان بیماری یا مشکل شان، درمانی را پیشنهاد دهند. علاوه بر این، آنها عوارض جانبی استفاده از آن داروها را نیز گوشزد میکردند تا مانع از مشکلات بعدی شوند و در صورت عدم رضایت بیمار، دارو را تجویز نکنند. 
علاوه بر این، این طبیبان برای متعادل کردن مزاج و احوال بیمار ها از، مولفه های معدنی و گیاهی بهره می گرفتند تا بهتر بتوانند مشکلات بیمارن را شناسایی کرده و در مورد نیاز دارویی آنها تصمیم بگیرند. نکته جالب اینجاست که، طبیبان قدیمی و سنتی می توانستند به سهولت و به راحتی پزشکان معاصر، مشکلات خاص را از یکدیگر تمایز داده و مشکل اصلی را تشخیص دهند. با اینحال، امروزه، افرادی در این زمینه موفق خواهند بود و می توانند به دیگران نیز کمک برسانند، که گواهینامه طب سنتی داشته باشند. 

آموزش طب سنتی

طب سنتی یکی از مباحثی است که امروزه با توجه به تعدد و تنوع بیماری های جامعه صنعتی ، بسیار مورد توجه و استقبال قرار گرفته و افراد به نوعی استفاده از این روش ها را مقدم بر دیگر انواع شیوه های درمانی می دانند. بنابراین، در این زمینه، باید از افرادی کمک گرفت که نه تنها تحصیلات آکادمیک داشته بلکه به اندازه کافی تجربه عملی کسب کرده باشند تا بتوانند همه مشکلات و بیماری های  احتمالی را مرتفع کرده و تجربیات شان را در اختیار دیگران بگذارند. 
با توجه به فراگیرشدن طب سنتی و توجه زیاد به این حوزه، مرکز آموزش مجازی پارس، دوره آموزشی آموزش طب سنتی مقدماتی را برای علاقمندان و طرفداران این رشته ارایه کرده است. دوره طب سنتی، دوره کامل و جامعی بوده و به دانش پذیران در یادگیری اصول و مباحث طب سنتی کمک می کند. علاوه بر این، در پایان دوره، به دانش پذیران، مدرک طب سنتی اعطا شده و دروه هایی مانند طب سنتی پیشرفته، طب سنتی حکیم  و جایگاه گیاهان داویی در طب سنتی و مدرن را معرفی می کند. 

میتوان برای درمان یک بیماری از چند گیاه دارویی  استفا ه کرد.

انواع طب سنتی 

طب سنتی، طبی است که از علوم عملی و نظری منحصر به فردی تشکیل شده و می تواند کاربردهای زیادی داشته باشد. علاوه براین، به کارگیری انواع طب سنتی می تواند به درمان انواع بیماری ها کمک کرده و عوارض جانبی کمی هم بر جای بگذارد. یکی از مزیت های طب سنتی این است که میتواند تنها با مشاهده علایم ساده یک بیماری ، آن را تشخیص داده و راهکارهایی را برای آنها ارایه دهد. 
علاوه بر این، طب سنتی از شدت و میزان نبض، بررسی وضعیت روانی افراد در موقعیت های مختلف و بررسی شکل و رنگ عنبیه استفاده می کنند تا علل بیماری را کشف کرده و بتوانند از حاد شدن آن جلوگیری کنند. همچنین، طبیبان سنتی نیز امکان دارد شیوه های طب سنتی را با طب مدرن ترکیب کرده و شیوه های تازه ای را برای درمان بسناری استفاده نموده و سپس به دیگران نیز انتقال دهند. 

طب سنتی و گیاهان دارویی

طب سنتی و گیاهان دارویی، تا حد زیادی به هم مرتبط بوده و طبیبان سنتی و مدرن نیز این مساله را تایید کردند. قابل ذکر است که گیاهان دارویی پایه و اساس طب سنتی را تشکیل می دهند و افرادی که در این زمینه فعالیت دارند نیز به خوبی به این مساله واقف بوده و تلاش می کنند تا طیف گیاهان مورد استفاده را گسترش داده و افراد بیشتری را با این حوزه آشنا کنند . 
علاوه بر این، طبیب های طب مدرن نیز به دلیل مزیت های طب سنتی به آن رجوع کرده و به نوعی به بیماران پیشنهاد می کنند که همزمان با داروهای شیمیایی، از داروهای گیاهی نیز بهره ببرند یا داروهایی تجویز می کنند که اساس شان گیاهی بوده و موثر تر از داروی شیمیایی واقع می شوند.

دوره طب سنتی مقدماتی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس