روانشناشی قبل از ازدواج

روانشناسی قبل از ازدواج

تعریف روانشناسی

در علم روانشناسی ،انواع پدیده های آگاهانه و ناخودآگاه و اندیشه و احساس انسان مورد مطالعه قرار میگیرد. علاوه بر این، روانشناسی، نقش ذهنیات را در رفتار فردی و اجتماعی بررسی کرده و سپس با توجه به رفتارهای قابل مشاهده و فرایندهایی که در ذهن اتفاق می افتند، ارتباط آنها را با دیگر روندها مورد ارزیابی قرار میدهد. این علم به علوم جامعه شناسی، مردم شناسی و رفتار شناسی نیز مرتبط بوده و غالبا، چهار هدف اصلی تبیین، توصیف، کنترل و پیش بینی را دنبال میکند. 
با توجه به شواهد موجود ، تاریخچه علم روانشناسی به یونان و مصر باستان برمیگردد. در آن دوران، اطبای یونانی، از علم روانشناسی برای تجزیه و تحلیل رفتار افراد و گروه های مختلف بهره گرفته و آن را به صورت فلسفه ای متفاوت بررسی نمودند. همچنین، روانشناسی به عنوان یک گرایش و شاخه علمی مجزا در نظر گرفته شده و کدام از آن گرایش ها دارای تعریف مشخصی هستند.
سرفصل های این مقاله شامل تعریف روانشناسی، روانشناسی قبل از ازدواج، آموزش روانشناسی ازدواج، دوره روانشناسی ازدواج ، مدرک روانشناسی ازدواج ، گواهینامه روانشناسی ازدواج ، استرس در ازدواج، روانشناسی زناشویی، مهارت های لازم برای ازدواج، اصول تصمیم گیری عقلانی هستند. 

آموزش روانشناسی ازدواج
استرس در ازدواج

با توج به اینکه ازدواج به معنای وارد شدن و تجربه کردن محیط و موقعیت های جدید است، بنابراین استرس در ازدواج چندان عجیب به نظر نرسیده و باید بتوان آن را با شیوه های علمی و عملی به بهترین نحو کنترل کرد. به این منظور ابتدا باید از جوانان و افرادی که قصد ازدواج دارند سوال کرد که ، دلیل استرس شان چیست تا بعد بتوانیم برای ان را ه حلی کارآمدی بیابیم.
از جمله دلایل این استرس این است که جوانان گمان میکنند با ازدواج، آزادی های مشروع و ساده آنها هم گرفته شده و آنها مجبور هستند در فضای بسته تر فیزیکی و ذهنی زندگی کنند. از دلایل دیگر این است که، جوانان نگران مشکلات اقتصادی و مالی بوده و مطمئن نیستند که در زندگی اینده شان رفاه نسبی داشته باشند. علاوه براین، امکان دارد که جوانان نسبت با زندگی مشترک و یا حتی طرف مقابل خود بدگمان بوده که این موضوع میتواند ریشه در خانواد طرفین داشته باشد. 

آموزش روانشناسی ازدواج

روانشناسی ازدواج، از جمله گرایش های روانشناسی است که تا حد زیادی میتواند بر بنیان خانواده  تاثیر گذشته  و افرادی که به این حوزه علاقمند هستند باید علاوه بر تحصیلات آکادمیک، دوره روانشناسی ازدواج را گذرانده و در این زمینه تجربیات ارزنده ای به دست آورند تا بتوانند مشاوره داده و دیگران را راهنمایی کنند. علاوه بر این، داشتن گواهینامه روانشناسی ازدواج به اعتبار این روانشناس ها اضافه کرده و آنها میتوانند راحت تر در  محیط هایی مانند کلینیک ها، موسسات تحقیقاتی و دانشگاه ها خدمات ارایه کنند. 
به منظور آشنایی با حوزه روانشناسی ازدواج ، مرکز آموزش مجازی پارس، بسته های آنلاین دوره آموزش روانشناسی ازدواج را ارایه کرده است. دوره روانشناسی ازدواج،  به همه دانش پذیران امکان می دهد تا در مدت کوتاهی، اصول و تئوری های روانشناسی را فرا گرفته و عمیقا با مفاهیمی مانند فرهنگ فرزند پروری، انواع تعارض های خانوادگی، اهمیت خانواده و سیستم های الگوهای خانوادگی اشنا شود. در انتهای دوره، به دانش پذیرانی که  در این آزمون آنلاین این دوره نمره حد نصاب کسب کرده باشند، مدرک روانشناسی ازدواج اعطا میشود.

دوره روانشناسی ازذواج
مهارت های لازم برای ازدواج

زندگی مشترک تفاوت های جزیی و کلی با دوران تجرد داشته و از آنجایی که هر کدام از طرفین باید با جنس مخالف زندگی کند، بنابراین باید ابتدا شناخت کافی نسبت به آن به دست آورده و بتوند نیازهای آن را تامین کند. از این جهت ، هرفرد باید مهارت های لازم برای ازدواج را از پیش کسب کرده و بتواند عملا از آنها استفاده کند. این مهارت ها شامل : 
مهارت بخشیدن خطای طرف مقابل
مهارت حل انواع مشکلات زندگی مشترک
مهارت تمرکز بر یک موضوع خاص  
مهارت داشتن و دادن اعتماد به نفس
مهارت مثبت اندیشیدن
مهارت های یادگیری نکات تازه برای زندگی 
مهارت درک مسایل و موقعیت های جدید

اصول تصمیم گیری عقلانی

در امر ازدواج، عقلانیت مقدم بر احساسات است و هر تصمیمی هم که گرفته میشود باید بر همین اساس باشد. ز این رو، افراد باید با اصول تصمیم گیری عقلانی آشنایی داشته و بدانند که هر تصمیمی میتواند بر زندگی اینده آنها تاثیر بگذارد. علاوه براین، ازدواج ، یکی از مهمترین تصمیمات زندگی هر فردی بوده که باید برای آن مشورت کرده و نظر متخصصین را جویا شد. در این نوع تصمیم گیری باید به نکات زیر توجه داشته باشید : 
هنگامی که شخصا در مورد مساله ای تصمیم گیری میکنید، مسئولیت کار تماما بر عهده خود شماست.
در تصمیم گیری، همه جوانب کار را در نظر بگیرید. 
نتایج منفی و یا مثبت کا ررا  در نظر بگیریم.
پیش از تصمیم گیری، در مورد مساله مورد نظر اطلاعات لازم را به دست آوریم. 
در برخی از تصمیمات شخصی، دیگران را دخالت ندهیم. 
با مشاوران و متخصصین مشورت کنید. 
هدف تان از یک تصمیم خاص را مشخص کنید. 

مدرک روانشناسی ازدواج
روانشناسی  قبل از ازدواج | pre-marriage counseling

یکی از شیوه هایی که میتواند به زوج ها در شناسایی ضعف ها و مشکلات موجود در رفتار و شخصیت شان و ارایه راهکار به آنها کمک کند، روانشناسی قبل از ازدواج است که اخیرا در کشورمان مرسوم شده است. این روانشناسی، حتی برای زوج هایی که به نظر میرسد در تفاهم کامل هستند نیز لازم بوده و از آن برای بررسی مواردی مانند بهبود روابط اجتماعی، ارزش های معنوی و مذهبی، روابط خانوادگی مستمر، ارتباط های بین فردی و حل اختلاف های اولیه استفاده  می کنند.
 روانشناسی قبل از ازدواج ، از این جهت حائز اهمیت است که به زوج ها کمک میکند تا نقاط ضعف خود را دریافته و در رفع عیوب خود بکوشند و همچین راهکارهایی را برای برآورد کردن نیازهای عاطفی، اجتماعی و ...یکدیگر را درآینده ارایه میکند. مزیت این نوع از روانشناسی این است که، زوج ها بعد از مشاوره، بسیار واقع بین تر شده ، مهارت های حل اختلاف شان بهبود و توسعه پیدا کرده و انتظارشان از یکدیگر متعادل تر می شود و میتوانند به صورت موثر و مستمر با هم در ارتباط باشند. علاوه براین ، انها نسبت به آینده نگرش مثبتی خواهند داشت و راحت تر می توانند برمشکلات غلبه کنند.  

روانشناسی زناشویی| Marital psychology

اخیرا گرایش جدیدی با عنوان روانشناسی زناشویی، به علم روانشناسی اضافه شده که طرفداران زیادی پیدا کرده زیرا با استفاده از میتوان،  راهکارهای جدیدی را برای حفظ زندگی در زوج ها ارایه داد. غالبا، تمرکز این نوع از روانشناسی، شناخت هر دو جنس از یکدیگر، رموز بهینه شدن زندگی مشترک ، تفاوت های کلی و جزیی بین زن و مرد و باید و نباید های زندگی مشترک است. 
علاوه براین، روانشناسی زناشویی با فرصت دادن به زوج ها به آنها کمک میکند تا برای زندگی مشترک خود برنامه ریزی کرده و برای عملی شدن آرزو ها و خواست هایشان تمام سعی و تلاش خود را به کار گیرند. همچنین، زوج ها میتوانند با توجه به این نوع روانشناسی ، عوامل رشد و تخریب رابطه هاشان را کشف نموده و از آن برای زمینه های دیگری مانند ارتباط موثر و آرام بخش با همسرشان بهره ببرند.   

 

 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس