درآمد بازرس جوش

تاریخچه جوشکاری : 

از گذشته تا به الان جوشکاری  از احتیاجات بشر می باشد زیرا اتصال و جوش در همه موارد را در بهر دارد. رومی ها در آن زمان ، فردی را به نام پلینی داشتند که از لحیم به نام آرژانتاریم و ترناریم استفاده می کرد که دارای مقدار قلع و سرب بود و ترنایم دارای دو بخش سرب و یک بخش قطع بود که هنوز هم با آکندگی مورد استفاده قرار می گیرد.

بازرس جوش بازرسی جوش جوشکاری

بازرسی جوش چیست ؟

بازرس جوش (welding Inspection) برای کنترل مشخص قطعات جوشکاری شده و برای اطمینان از درستی عمل جوشکاری بر اساس استاندادهای و دستورالعمل های مشخص بر روی اتصالات جوش شده انجام می گیرد. این نوع بررسی ها از وظیفه های بازرس جوش می باشد.
در اصل راه های جوشکاری مانند دیگر مراحل انجام کار صنعتی دارای اصول و استاندادهای مشخصی می باشد.
فاکتور های جوش شده در مراحل مختلف کار و همچنین در اتمام جوشکاری لازمه بازرسی هستند.

مراحل بازرسی جوش :

پیش از روش های جوشکاری نیاز است یک سری عملکرها فراهم گردد تا از مشکلات جوشکاری پیشگیری گردد. این مراحل عبارتند از : 
- اطلاع از کیفیت مورد نظر کار و شرایط بهره برداری از قطعات
-  بررسی دقیق نقشه ها و مشخصات فنی
- انتخاب استانداردهای اجرایی
- انتخاب درست روش جوشکاری
- انتخاب بازرسی مواد مصرفی
- طرح و تنظیم چگونگی روش جوشکاری
- ارزیابی تجهیزات جوشکاری
- آزمون جوشکاری و دستیار

در انجام مراحل جوشکاری باید بعضی از بازرسی ها انجام گیرد شامل :

- بازرسی ابزاراتی که بهم جوش می خورند و قطعاتی که آماده جوشکاری هستند
- بازرسی فضای جوش و به دلیل اطمینان از تمیزی و غیر آلوده با موادی که اثرات مخربی بر جوش دارند
- بازرسی سطوح برشکاری شده با شعله یا شیار زده شده از نظر پوسته، ترک و غیره
- بازرسی مراحل جوشکاری با شعله یا شیار زده شده از نظر پوسته، ترک و غیره
- بازرسی ترتیب و پیاپی جوشکاری، که گیره ها و قیدها و دیگر تجهیزات به دلیل کنترل پیچیدگی در اثر جوشکاری
- بازرسی مواد استفاده شده در جوش از نظر دارا بودن شرایط مرغوب و گرم و خشک کردن الکترودهای رو پوش دار مطابق با استانداردها
- بازرسی وضعیت جوشکاران و دستیاران جوشکاری به دلیل داشتن مهارت
- بازرسی پیش گرم کردن و نگه داشتن درجه حرارت بین پاسی در صورت لازم
بازرسی های انجام شده بعد از تمام کردن مراحل جوشکاری به دلیل اطمینان نمودن از درستی جوشکاری همانند :
- بازرسی های مخرب
- بازرسی غیر مخرب
بازرسی های غیر مخرب
هدف از بازرسی جوش شناسایی مشکلات در جوش است بدون جوشی انجام گیرد اون قطعه استفاده نخواهد شد. در تعدادی از آزمایشات غیر مخرب از ویژگی های فیزیکی فلزات که به کمک وسایل و تجهیزات خاص می توان به بودن مشکلات پی برد.
آسان ترین مشکلات غیر مخرب است که در بازرسی جوش استفاده می گردد.

بازرسی چشمی :

از نوع دیگر تست های غیر مخرب، بازرسی جوش (VT) می باشد. این عمل ساده و با سرعت بالا انجام می گیرد. به طور حتمی در انجام هر نوع بازرسی غیر مخرب (NDT) ، یک بررسی چشمی انجام می گیرد. 
بازرسی جوش در اتصالات جوشکاری باید با عملکرد بالایی انجام گیرد. به این صورت که از وسایلی مانند دوربین های CCD، میکروپروسسورها و کامپیوتر استفاده می نمایند. از راه های مثل پردازش تصویر، تشخیص ساختار و رد یا قبول کردن قطعات به طور اتوماتیک – موقعی که تعداد قطعات مورد آزمایش بالا می رود، استفاده می گردد.

بازرسی به ذرات مغناطیسی :

یکی دیگر از مراحل بازرسی غیر مخرب ، بازرسی با ذرات مغناطیسی برای تشخیص مشکلات موجود غیر قابل دید و نقص هایی است که در عمق زیادی قرار نگرفته اند. در این روش یک جریان الکتریکی بسیار بالا که تولید کننده میدان مغناطیسی باشد به منطقه جوش انجام می گیرد. 
در این روش عمل قطعه خاصیت جذب پیدا می کند. بعد از آن ، ذرات و پودرهای ریز فلزی روی سطح پخش می شود. این نوع ذرات در اطراف مشکلات جمع می شوند. به این صورت که مکان عیب شناسایی تبدیل می شود.

بازرسی به کمک مایع رنگ نفوذ کننده : 

یکی دیگر از مراحل بازرسی تشخیص سطحی در جوش، مثل ترک های سطحی، استفاده از محلول های رنگی نفوذ کننده و مواد ظاهر کننده است. در این روش یک مایع نافذ برای مدت معینی روی محل قطعه انجام می شود. 
 در این صورت به دلیل اثر خاصیت مویینگی، مایع نافذ داخل عیوب سطحی سرایت می کند. بعد از چند دقیقه مقدار مانده مایع نافذ از روی سطح پاک شده  و سطح خشک می شود. 
در بخش بعدی ماده ظاهر کننده (Developer) بر روی سطح پاشیده می شود. مایع نافذی که داخل اجزاهای سطح می مانند ، توسط ماده ظاهر کننده جذب می گردد و محل، اندازه و نوع ناپیوستگی مشخص می گردد.

مایع های ظاهر کننده در بازرسی جوش : 

- ماده ظهور خشک : شامل یک ماده پودری با رنگ روشن می باشد.
- ماده ظهور مرطوب : یک پودر می باشد که درون مایع مناسب مثل آب با یک حلال فرار ریخته می شود و از محلول حاصل استفاده می گردد.

بازرس جوش بازرسی جوش جوشکاری

مزایای دوره بازرسی جوش :

شرکت های جوشکاری نیازمند بازرس جوش هستند تا از عیب های قطعات به هم متصل شده پیشگیری نمایند. پس از مزایای این دوره آموزش افراد علاقمند تبدیل به کارشناسان متخصص و فنی که از نیروهای مهم یک کشور محسوب می گردد می باشد.

رشد و شکوفایی روش های آموزشی متنوع نیروهای ماهر و فنی یکی دیگر از مزایای دوره بازرسی جوش است ، حتی دوره بازرسی جوش با توجه به شرایط مخاطبین مطابق با مدل های جهانی طراحی گردیده است.

انواع جوشکاری کدامند :

- جوش قوس الکتریکی
- نقطه جوش
- جوشکاری فلزات رنگین
- لحیم کاری
- جوشکاری به روش برق و گاز
- جوشکاری و برشکاری زیر آب
- دیگر جوشکاری ها در صنایع
- جوشکاری پلاستیک

گروه های مختلف جوشکاری :

- لحیم کاری – جوشکاری فشاری و پرسی – جوشکاری ذوبی – جوشکاری زرد
چه مواردی باید در جوشکاری رعایت نمود :
مواردی از جمله رعایت نکات ایمنی و تخصصی یکی از مشکلات بزرگ جوشکاری است، مثل یک کپسول زمانی که ترکیده شود جان صدها نفر به خطر می افتند این زمانی است که در کارگاه های دیگر مانند تراشکاری تا این میزان ریسک ها بالا نیست و کوچکترین بوی گاز از اتصالات صحیح و اصولی جان تعدادی را به خط می اندازد.
همانجور که متخصص نیاز به هزینه های زیاد آموزشی برای خرید تجهیزات و کتب به صورت همزمان دارد، هزینه های دیگرجوشکاری برای پیشگیری و جلوگیری هر نوع خطر در کارگاه ها و صدمه به بدن و چشم های جوشکاران و افراد حاضر در کارگاه می باشد.

هدف از جوشکاری چیست ؟ 

اتصال نمودن قطعات مختلف از یک نوع یا انواع فلزات و آلیاژ ها و افزایش استقامت و سرعت کارها و کم کردن هزینه ها از هدف مهم جوشکاری است.

جوشکاری به روش تیگ :

در روش جوشکاری به روش تیگ از یک الکترود تنگستنی که مصرف شدنی نیست را در داخل مشعل قرار می دهند استفاده می کنند.

بازرس جوش بازرسی جوش جوشکاری

دوره آموزش بازرسی جوش :

مرکز آموزش مجازی پارس برای تمامی علاقمندان که به بازرسی در صنایع و شرکت ها و کارخانه ها علاقه دارند، دوره آموزش بازرسی جوش و جوشکاری را ارایه نموده است، که پارس در پایان دوره به تمام دانشپذیران مدرک معتبر بازرسی جوش یا گواهینامه بازرسی جوش اعطا می نماید.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس