خیاطی آسان

خیاطی اسان

تعریف خیاطی

خیاطی، هنر دوخت انواع لباس ها به شیوه های متفاوت است. امروزه این هنر از جایگاه بالایی برخوردار بوده و بیشتر جنبه هنری پیدا کرده به گونه ای که برخی از خیاط های حرفه ای به همکاری با طراحان لباس روی آورده اند و شروع به ارایه سبک های جدید لباس کردند. غالبا، یک خیاط باید خلاقیت، مهارت و توانمندی های خاصی داشته و بتواند با استفاده از تجربه خود، انواع پارچه، تناسب آن برای یک مدل لباس خاص و دوام آن را تشخیص دهد. 
غالبا، خیاط ها انواع دوره خیاطی را گذرانده و به دوخت و الگو کشی انواع لباس ها تسلط دارند. البته، خیاط ها به دو دسته زنانه دوز و مردانه دوز طبقه بندی میشوند زیرا روش دوخت بسیاری از لباس های مردانه به انواع زنانه تفاوت دارد. علاوه براین، خیاط ها میتوانند یا درکارگاه خیاطی خود یا شرکت های تولیدی مشغول به کار شوند. به هرحال، این افراد باید دانش و تجربه کافی برای دوخت مجموعه مشخصی از لباس ها را داشته باشند.
موضوعات و سر فصل هایی که در این مقاله به تفضیل شرح میدهیم شامل تعریف خیاطی، تاریخچه خیاطی، آموزش خیاطی ، دوره خیاطی، مدرک خیاطی، گواهینامه خیاطی، خیاطی بدون الگو، خیاطی زنانه، خیاطی اسان در خانه و کلاس خیاطی هستند.

ثبت نام دوره های آموزش خیاطی

خیاطی به دقت زیاد  و انواع مهارت ها  نیاز دارد.

تاریخچه خیاطی

خیاطی یک کار، حرفه و هنری است که به صورت صنعتی و خانگی انجام شده و داشتن تجربه و دانش کافی، شرط اول فعالیت در این زمینه است. علاوه بر این، هر چه اطلاعات و تجربه خیاط در این حیطه بالاتر باشد، سفارش های مهم تری گرفته و موفقیت های چشمگیرتری به دست می آورد. پیش از این، خیاطی به صورت دستی انجام شده و معمولا، استادهای خیاط هنر خود را به دیگران می آموختند و شاگردها از ترفندهای استاد خود برای دوخت انواع لباس استفاده میکردند و نوع آوری در این زمیننه وجود نداشت.  
در واقع، تاریخچه خیاطی  به سال 1210 شمسی برمیگردد. در آن سال،  یک یا خیاط فرانسوی، موفق به اختراع چرخ خیاطی شد که عملکردش مشابه چرخ های امروزی بود. این چرخ خیاطی، با استقبال خوبی مواجه شد و توانست به پیشبرد هنر خیاطی و صرفه جویی در زمان کمک کرده و دیگر خیاط را نیز به استفاده از چرخ خیاطی ترغیب کند.   

آموزش خیاطی

امروزه، خیاطی یکی از هنرهای بسیار ارزشمند و سود آور بوده که اخیرا تغییراتی در آن به وجو آمده و روند آن را تسریع شده است. پیش از این، از شیوه های قدیمی برای دوخت انواع لباس استفاده میشد اما با ظهور انواع چرخ های خیاطی و آموزش خیاطی و تکنیک های آن به علاقمندان، روند اینکار متفاوت شده و افراد بیشتری هم به آن روی آوردند. علاوه براین، خیاط هایی که گواهینامه خیاطی دریافت کرده باشند، میتوانند سفارش دوخت لباس برای دیگران را بپذیرند. 
با توجه به سودآوری هنر خیاطی، مرکز آموزش مجازی پارس، دوره آموزش خیاطی را برای علاقمندان ارایه کرده است. دوره خیاطی، برای دانش پذیرانی که به انجام کارهای عملی علاقمند هستند مفید و موثر بوده و به آنها کمک میکند تا تکنیک های دوخت انواع لباس را در دوره ای کوتاه یاد گرفته و از آنها برای دوخت انواع لباس استفاده کنند. علاوه بر این، در پایان دوره به دانش پذیرانی که در ازمون آنلاین دوره نمره حد نصاب کسب کنند مدرک خیاطی  اعطا میشود. 

خیاط های حرفه ای از انواع چرخ ها استفاده میکنند.
خیاطی بدون الگو

یکی از شیوه های مدرن خیاطی، خیاطی بدون الگو است که بیشتر افراد و خیاط های حرفه ای طرفدار آن بوده و با استفاده از آن به دوخت لباس های ساده می پردازند. علاوه بر این، فاکتورهایی مانند نوع آموزش و تلاش هنرجو میتواند در یادگیری این نوع از خیاطی نقش مهمی داشته باشد. همچنین، علاقمندان به خیاطی میتوانند در کنار این روش، خیاطی با الگو را نیز فرا گرفته و در صورت لزوم از آن استفاده کنند. 
غالبا، در این خیاطی، الگوی اصلی روی پارچه گذاشته شده  و خیاط باید دقت کند که همه ریزه کار ها و جزئیات را در نظر بگیرد تا لباس به فرم دلخواه دوخته شود. با این حال، این روش خیاطی برای افراد مبتدی مناسب نبوده و بهتر است ابتدا آنها از شیوه خیاطی با الگو استفاده کرده و تجربیاتی به دست آورند و سپس، این روش را امتحان کنند. با این حال، خیاط هایی که آموزش خیاطی را گذرانده و دوخت انواع لباس را تجربه کرده باشند، به خیاط ماهری تبدیل میشود. 

خیاطی زنانه

شیوه خیاطی زنانه با شیوه دوخت لباس برای مردان تفاوت داشته و هر کدام در دو دوره جداگانه آموزش داده میشوند. علاو براین، خیاطی زنانه نیز دارای دوره های متعددی مانند نازک دوزی، ضخیم دوزی و..... بوده که طول هر دوره با موارد آموزشی آنها تفاوت دارد. قابل ذکر است که معمولا، از ابزارهای مشابهی برای دوره های مختلف استفاده میشود. 
علاوه براین، افرادی که شروع به آموزش خیاطی میکنند، ابتدا باید مجموعه ای از مهارت های پایه مانند اندازه گرفتن، دوخت دکمه، ایجاد دکمه، انواع دوخت با دست و چرخ خیاطی را فرا بگیرند تا بتوانند تکنیک های هر دوره را به خوبی فرگرفته و برای آن، گواهینامه خیاطی دریافت کنند. 
مهارت هایی که در دوره ای مانند نازک دوزی آموزش داه میشوند شامل رسم الگوی استین، رسم الگوی دامن و پیراهن، ایجاد برش در پیراهن، دوخت انواع یقه هستند. به طور معمول، این افراد میتوانند در آزمون پایان دوره آموزش خیاطی سازمان فنی و حرفه ای شرکت کرده و با دریافت مدرک خیاطی به طور رسمی کار خود را شروع کنند. علاوه براین، علاقمندان میتوانند در دوره آموزش خیاطی مرکز آموزش مجازی پارس شرکت کرده و بعد از شرکت در ازمون پایان دوره ، گواهینامه خیاطی دریافت کنند.  
لزوما، همه افرادی که قصد دریافت گواهینامه خیاطی را دارند باید درکلاس خیاطی شرکت کرده و تجربیات عملی به دست آورند تا در آزمون آن مشکلی نداشته و به راحتی از عهده آن برایند. علاوه براین، این افراد میتوانند مشکلات و اشکالات احتمالی خود در کلاس برطرف کرده و در جلسات بعدی لباس بدون عیبی تحویل دهند.  

خیاط ها با انواع پارچه و کابرد آنها اشنایی دارند.

ثبت نام دوره های آموزش خیاطی

خیاطی اسان در خانه

علی رغم اینکه ، هنرخیاطی بسیار مفرح و سودآور است اما کمی هم وقت گیر و زمان بر بوده و به دقت زیادی هم نیاز دارد. از این جهت، میتوان هنر خیاطی را در خانه و یا منزل آموخت. برای این منظور، میتوان از شیوه های خیاطی اسان در خانه استفاده کرد. افراد علاقمند به خیاطی(خانم ها و آقایان)  آسان میتوانند مطالب مرتبط با خیاطی را از اینترنت و شبکه های مجازی دریافت کرده و با استفاده از دستورالعمل های انها شروع به دوخت کنند. 
علاوه براین، این افراد میتوانند از آموزش های معتبر رسانه استفاده کرده و آنها را به صورت مستمر و پیوسته دنبال کرده و اشکالات خود را برطرف کنند. مزیت این روش این است که این افراد در وقت خود صرفه جویی کرده و میتوانند با تکیه بر استعدادهای خود، به هنری که دوست دارند پرداخته ،آن را به دیگران نیز ارایه کرده و از طریق آن به درآمد زایی بپردازند. 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس