حساسیت های شغلی کارگردان های تئاتر

حساسیت های شغلی کارگردان های تئاتر

کارگردان تئاتر|theater director کیست

کارگردان تئاتر، مربی و هدایت کننده تئاتر است که بر کیفیت و کمیت اجرای انواع نمایش ها و قطعات موسیقی نظارت داشته و میتواند انها را با توجه به دانش و اطلاعات خود کنترل کند. این مربی، باید در تحقق اهداف اجرا کوشیده و به بازیگران کمک کند تا خلاقیت خود را در این زمینه پرورش دهند. علاه بر این، حیطه فعالیت های کارگردان تئاتر میتواند از هماهنگی های پژوهشی، صحنه سازی، طراحی نور، طراحی لباس و صحنه و طراحی صدا باشد. 
هنگامی که کار یا اثری که کارگردان تئاتر آن را هدایت و رهبری میکند، یک قطعه جدید یا ترجمه متفاوتی از اثر قبلی باشد، باید در مورد جزیئات کار با نمایش نامه نویس یا مترجم هم گفتگو کند. علاوه براین، در تئاتر معاصر ما، معمولا اولین فردی که بعد از نمایش نامه نویس، در مورد مفهوم هنری و تفسیر بازی و مرحله بندی آن تصمیم گیری می کند، کارگردان است. همچنین، کارگردان های تئاتر باید به اندازه ای تجربه داشته باشند که، با توجه به ساختار و فلسفه تئاتر ، از تکنیک ها، فلسفه ها و سطوح همکاری و بازیگران مختلف استفاده کنند.
سرفصل های این مقاله عبارتند از : کارگردان تئاتر کیست، مبانی کارگردانی تئاتر، آموزش کارگردان تئاتر، دوره کارگردان تئاتر ، مدرک کارگردان تئاتر ، گواهینامه کارگردان تئاتر ، وظایف کارگردان تئاتر، حساسیت های شغلی کارگردان های تئاتر و بازارکار کارگردانی تئاتر.

کارگردان ها باید بر کیفیت و کمیت نمایش نظارت داشته باشند.

مبانی کارگردانی تئاتر

غالبا، مبانی کارگردانی تئاتر شامل دو مرحله است که شامل :
1.    انجام کار عملی با بازیگران
کار عملی با بازیگران، شامل هفت مرحله متفاوت و متنوع است که به ترتیب عبارتند از :
روخوانی:  در این مرحله ، کارگردان، نقش های بازیگران را با توجه به توان و استعداد هایشان تقسیم می کند. 
تعیین حرکات: کارگردان، باید بتواند حرکات بازیگرها را بر اساس میزان خلاقیت بازیگر و طرح های از پیش تعیین شده، مشخص کرده و حتی برای آنها پیشنهاد دهد. 
کار بر روی دیالوگ: کارگردان، از طریق مشخص کردن حس هرجمله،  به بازیگران در فهم هر بخش از دیالوگ کمک میکند.
پیراستن: در این مرحله ، کار گردان و بازیگران میتوانند، نا هماهنگی ها و بی نظمی های موجود در نمایش نامه حذف نمایند زیرا آنرا روخوانی کردند. 
مرور: در این مرحله، کارگردان به تکنیک های حرفه ای که باید در نمایش به کار گرفته شود، اشاره می کند.
تمرینات فنی : در این مرحله، کارگردان به همرا بازیگران، نمایش را با دکور و نور کم و طراحی صحنه اجرا می کند. 
تمرین نهایی: این تمرین ، کامل ترین نوع تمرین بوده که در آن،  بازیگران لباس های اجرای واقعی را پوشیده و برای اجرای واقعی آماده میشوند.
2.    تهیه و تدارک
تهیه و تدارک خود دارای مراحل سه است:
انتخاب عوامل مناسب برای اجرا: در این مرحله کارگردان، عوامل درگیر در نمایش را با توجه به نوع نمایش و امکانات موجود ، جمع آوری می کند. 
گزینش ایده: در این مرحله، کارگردان تئاتر باید از خود سوالاتی در مورد هدف از اجرای تئاتر، مخاطب های تئاتر و شرایط خاص اجرای آن را بپرسد تا بتواند موفقیت اثر خود را تضمین کند. 
تجزیه و تحلیل متن: وظیفه اصلی کارگردان این است که، محتوای نمایش نامه را تعیین و تحلیل کند ، بازیگران را طبق آن آموزش داده و برای اجرای مناسب هدایت و کنترل کند. 

کارگردان ها باید شیوه بازی در نمایش های خاص را به بازیگران بیاموزند.

آموزش کارگردان تئاتر

دوره آموزش کارگردان تئاتر، برای افرادی طراحی شده که مایل هستند دوره کارگردانی تئاتر حرفه ای را تجربه کرده و برای انجام فعالیت های در این زمینه آماده شوند. علاوه بر این، کارگردان هایی میتوانند در این زمینه موفق تر عمل کرده و بازیگران حرفه ای پرورش دهند که گواهینامه کارگردان تئاتر، داشته و سابقه کارگردانی شان بیش از دیگر کارگردان ها باشد. 
در راستی آموزش تکنیک ها و اصول کارگردانی تئاتر، مرکز آموزش مجازی پارس، دوره آموزشی آموزش کارگردان تئاتر را برای علاقمندان و دانش پذیران ارایه کرده است. دوره کارگردان تئاتر، شامل آشنایی با انواع نمایش، عناصر و مولفه های مختلف اجرا، انتخاب نوع متن، اصول و قواعد کارگردانی و آشنایی با انواع نمایش نامه بوه و به دانش پذیران امکان میدهد تا در این زمینه رشد کرده و برای حضور در صحنه تئاتر آماده شود. علاوه براین، این مرکز، در پایان دور به دانش پذیرانی که بتوانند در آزمون آنلاین حد نصاب نمره را کسب کنند، مدرک کارگردان تئاتراعطا میکند. 

وظایف کار گردان تئاتر

بعضی از کارگردان های تئاتراین توانایی را دارند که  با توجه به نوع ، ساختار و استقبال از تئاتر نقش مدیر یا تهیه کننده را بر عهده بگیرند. علاوه بر این، کارگردان های تئاتر، براساس نقش شان در تئاتر و نوع تئاتری که قرار است کارگردانی کنند، وظایف خاص و متنوعی دارند؛ اما فعالیت هایی که به صورت مشترک انجام میدهند عبارتند از:
ترجمه و تفسیر یک متن نمایش نامه
برگزارکردن انواع آزمون برای تولید، انتخاب و استخدام طراحان، نوازندگان
تجزیه و تحلیل متن نمایش نامه و توضیح محتوا برای بازیگران 
هماهنگی و تنظیم متن نمایش نامه با نوازنده ها 
حضور در نمایش،  پیش نمایش و تهیه یادداشت های مفصل برای بازیگران برای بهبود خلاقیت آنها
ارتباط و همکاری با همه بازیگران، تیم خلاقیت، تیم تولید و تولید کنندگان
سازماندهی کردن تمرینات بازیگرها برای ساعت های مختلف
برنامه ریزی و بودجه بندی برای همه اجراها
همکاری با نویسندگان از طریق برگزاری کارگاه ها یا برنامه های توسعه و بهبود متن
مدیریت زمان و سازماندهی افراد و بازیگرها و فضا

کارگردان ها باید در مود مضمون جمله های نمایش به بازیگران توضیح دهند.

حساسیت های شغلی کارگردان های تئاتر

با وجو همه خلاقیت ها و توانایی هایی که کارگردان ها دارند، اما گاهی حساسیت های شغلی کارگردان های تئاتر به آنها اجاز نمیدهد تا هر تئاتر با هر کیفیتی را به مرحله اجر ادرآورد؛ زیرا، آنها باید بسیاری از فاکتورهای شخصی و اجتماعی را در نظر گرفته و میزان بودجه و البته نظر و خواست افراد را نیز در آن بگنجانند. 
علاوه براین، بازیگران نیز باید متوجه این حساسیت ها بوده و تمام تلاش خود را به کارگیرند تا همراه با کارگردان اثری جاودان و پرطرفدار را بر روی صحنه برده و از نظر برگشت بودجه و سرمایه و سودآوری نیز در صدر نمایش ها قرار گیرند.  

بازارکار کارگردانی تئاتر

کارگردان های تئاتر، در رشته هنر تحصیل کرده و از این لحاظ خلاقیت زیادی داشته و البته دارای مهارت های بالقوه ای نیز هستند.  با این حال، برخلاف بسیاری از متخصصانی که حقوق خود را به صورت سالیانه دریافت می کنند، درآمد کارگردانی تئاتر به صورت پروژه ای محاسبه شده و فقط برای تمرین و اجرای تئاتر ، به آنها پرداخت می شود. غالبا، کارگردان ها دارای مهارت های مدیریتی بوده و موظف هستند در مورد استعدادهای بازیگرها، انواع متون و جلوه های ویژه و نحوه اجرای زنده تصمیمات مهمی گرفته و در زمینه های مختلف آموزشی تسلط و مهارت داشته باشند. 
علاوه بر این، بازار کار کارگردانی تئاتر در صورتی رونق خواهد داشت که، کارگردان ها تجربه کافی داشته و بتوانند  آنها را به دیگران نیز انتقال دهند. همچنین، فاکتورهایی مانند میزان شناخت افراد جامعه و استقبال آنها از انواع تئاتر نیز در این امر دخیل است.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس