تکنیک های نقاشی گواش

تکنیک های نقاشی گواش 

نقاشی گواش چیست

گواش، یکی از انواع رنگ ها است که با آبرنگ تفاوت داشته و رنگدانه هایش در اّب حل میشود. غالبا، تصاویری که با استفاده از این رنگ ها ایجاد میشود به نوعی مات بوده و نقاشان و هنرمندان، برای کشیدن تابلوهای فاخر از آنها استفاه میکنند. علاوه بر این، استفاده از این رنگ ها مزیت هایی مانند ثابت ماندن ، کنترل راحت، پوشانندگی زیاد و خشک شدن سریع را برای همه هنرمندان به همراه دارد. 
با این تعاریف، نقاشی گواش، نقاشی است که با استفاه از انواع رنگ های گواش کشیده میشود. در این نوع از نقاشی، میتوان چند لایه از رنگ را روی یکدیگر گذاشت اما درصورتی که تعداد لایه ها زیاد شود، امکان ترک خوردن وجود دارد. علاوه براین، میزان پوشانندگی این رنگ با انواع رنگ روغن و اکرلیک قابل مقایسه است و حتی میتوان این رنگ را در کنار کلاژ استفاده کرد . 
سرفصل هایی که در این مقاله به تفضیل شرح میدهیم شامل نقاشی گواش چیست، روش هاي انتقال طرح روي زمينه كار، تکنیک های نقاشی با گواش ، آموزش نقاشی گواش ، دوره نقاشی گواش ، مدرک نقاشی گواش ، گواهینامه نقاشی گواش ، مفهوم پرسپكتيو در نقاشی و تركيب بندي و انواع آنها هستند.  

آموزش نقاشی گواش

روش هاي انتقال طرح روي زمينه كار

منظور از زمینه کار در نقاشی گواش، بوم نقاشی است که رنگ روی آن قرار میگیرد. درصورتی که به عنوان یک نقاش روش هاي انتقال طرح روي زمينه كار را بدانید، براحتی میتوانید در مورد شیوه های رنگ آمیزی و سبک آن تصمیم بگیرد. مراحل یکی از این شیوه ها عبارت است از : 
استفاده از چاپ های سیاه و سفید
پرینت لیزری گرفتن از عکس مورد نظر روی بوم (لزومی ندارد که سایز عکس با بوم یکی باشد)
استفاده از ژل های مخصوص و پوشاندن تصویر
تنظیم عکس با بوم و چسباندن یک گوشه از عکس روی بوم و صاف کردن آن
خشک شدن بوم
کشیدن اسفنج مرطوب معولی روی بوم تا ظاهر شدن تصویر زیر آن
جدا کردن عکس از بوم و زمان دادن به آن برای خشک شدن

تکنیک های نقاشی با گواش

غالبا،  تکنیک های نقاشی با گواش نسبت به دیگر شیو ها ساده تر بوده اما، این نقاشی ها به دلیل ترکیب متفاوت خود گواش که دارای صمغ است، ضخیم تر هستند و چندان هم شفاف و ظریف هم به نظر نمیرسند . قابل ذکر است که، اگر چه این نقاشی ها بعد از مدتی کوتاه خشک میشود اما در برابر آب بسیار نفوذ پذیر و آسیب پذیر است. علاوه براین، بری این نوع از نقاشی از ابزار و تجهیزات خاصی استفاده میشود.
برای نقاشی گواش غالبا، از قلموهای نرم و صاف که دارای شماره بندی هستند استفاده میشود و هر کدام از مراحل برجسته سازی، مرزبندی و قلم گیری و برطرف کردن خطاها مستلزم استفاده از قلموی خاص است. همچنین، دراین نوع از نقاشی نباید رنگ را بسیار رقیق یا غلیظ کرد تا بتوان از آن برای اصلاح برخی از قسمت های نقاشی نیز بهره برد.  قابل ذکر است که، مقوایی مناسب برای این نوع از نقاشی زبر و ضخیم است. 

دوره نقاشی گواش

آموزش نقاشی گواش

انواع نقاشی و مخصوصا نقاشی گواش، دارای طرفداران زیادی است و افرادی میتوانند به طور حرفه ای در این زمینه فعالیت کنند که دوره های آموزش نقاشی گواش را گذرانده و به آن تسلط داشته باشند. علاوه براین، نقاش هایی که گواهینامه نقاشی گواش، داشته باشند میتوانند به افرادی که مایل به یادگیری این هنر هستند نیز، آموزش داده و آنها را با تکنیک جدید و مدرن این هنر اشنا کنند. 
در راستای آموزش نقاشی گواش به علاقمندان و دانش پذیران، مرکز آموزش مجایزی پارس، دوره آموزشی آموزش نقاشی گواش را معرفی و ارایه کرده است. دوره نقاشی گواش، فرصت مغتنمی را در اختیار دانش پذیران میگذارد تا با اصول، تکنیک ها و شیوه های این نوع نقاشی آشنا شده و برای کشیدن تابلوهای حرفه ای تجارب ارزنده ای به دست آورند. علاوه براین، در پایان دوره، به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین نمره حد نصاب کسب کنند، مدرک نقاشی گواش اعطا میشود. 

مفهوم پرسپكتيو در نقاشی

مفهوم پرسپكتيو در نقاشی این است که، نقاشی به گونه ای طراحی و کشیده شود که بتوان اشیاه و تصویر را به صورت سه بعدی دید و متوجه عمق آنها شد. ما میتوانیم این حالت پرسپکتیو را از طریق تغییر ضخامت خط ها و نوع و حالت آنها و به کار گیری سایه و روشن های مختلف در یک نقاشی ایجاد کرده و به نوعی خطاطی دید ایجاد کرده و تصویر را به صورت جدید درک کنیم.
در حالت پرسپکتیو، در صورتی که اشیا به چشم نزدیکتر باشد، بزرگتر بوده و اگر دو باشند، کوچکتر به نظر میرسند. علاوه براین، در این حالت، میتوان جایگاه فضایی اشیا بر روی سطح را مشخص نموده و حتی به اهمیت آنها تاکید کرد. همچنین، این اصطلاح برای زمینه های دیگر مانند سینما ، نمایش و دوربین عکاسی نیز کاربرد داشته و با توجه به زمینه مورد استفاده، انواع مختلفی دارد.  

مدرک نقاشی گواش

تركيب بندي و انواع آنها

ترکیب بندی، به معنای اضافه کردن و ملحق چند ترکیب و ایجاد ساختارهای جدید است. در فرایند ترکیب بندی، تصویر و یا شکل جدیدی به وجود می آید که نسبتا متفاوت از تصویر اولیه بوده و ترتیب چهار نوع خط افقی، دایره، عمودی و اریب متفاوت است. هنر نقاشی، از جمله هنرهایی است که با استفاده از ترکیب بندی  میتوان در آن تنوع زیادی به وجود آورد. در زیر به تعدادی از این ترکیب بندی ها اشاره میکنیم:  
ترکیب افقی: ظاهر این نوع از ترکیب ساده بوده اما ایجاد و ساخت آن به ذهنی متمرکز و خلاق نیاز داشته و میتواند ظاهری مصنوعی و یا طبیعی در نقاشی ایجاد کند. 
ترکیب دایره : شکل دایره نشان دهنده و نماد آسمان بوده و در برخی از جوامع، برای نشان دادن محل اجتماعات نیز از شکل دایره استفاده شده است. این ترکیب استحکام و مقاومت خوبی داشته و برای، معماری و ساخت میدان ها استفاده میشود. 
ترکیب قرینه: هدف آن ایجاد هماهنگی و تعادل بوده و ساده ترین نوع ترکیب محسوب میشود. نکته جالب اینجاست که این نوع از قرینه بیشتر در آثار هنرمندان امروزی مشاهده میشود زیرا به دلیل پیشرفت ها و تغییرات اشینی، ذهن ناآرام و مشوشی دارند. 
ترکیب مثلث : این نوع از ترکیب، شباهت کمی به ترکیب قرینه داشته اما هر دو دارای قوانین مخصوص به خود هستند. نکته جالب و قابل ذکر در این نوع از ترکیب این است که، درای استحکام زیادی بوده و به این دلیل، در گذشته بسیار مورد استفاده قرار میگرفته است. 
ترکیب عمودی: این ترکیب نشان دهنده کیفیت ثابت و افکار و روحیه مثبت هنرمند است. 
علاوه براین ترکیب ها، ترکیب های دیگری نیز مانند متقاطع، حلزونی، اریب، مواج و متمرکز و غیر متمرکز وجود دارند که هر کدام کارایی متفاوتی دارند. 
 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس