تحلیل مکاتب هنری

تحلیل مکاتب هنری

تعریف مدیریت هنر

مدیریت هنر، حوزه ای است که به تازگی در ایران و کشورهای همسایه رشد چمشگیری داشته و نسبتا نوپا محسوب میشود. مدیریت هنر، به انواع رشته های هنری و کارایی و کابردشان در کسب و کار پرداخته و انواع رشته های هنری را به یکدیگر مرتبط میکند. علاوه بر این، مدیریت هنر میتواند شامل انواع هنر اسلامی، سنتی، ترسیمی، تجسمی و معماری باشد. 
همچنین،کارکردن در این حیطه مستلزم تحصیلات آکادمیک در این رشته و داشتن مهارت ها و توانایی های خاص است. هنر، یک از رشته هایی است که میتواند بین هنرمندان و انواع دیگر هنرها ارتباط برقرار کرده و و با استفا ه از این خصوصیت میتوان، آثار هنری جدیدی را خلق کرده و به بازار عرضه کرد. علاوه بر این، گواهینامه مدیریت هنر به علاقمندان هنر کمک میکند تا بتوانند از میان مشاغل موجود  مورد علاقه انتخاب کنند. 
سرفصل هایی که در این مقاله بررسی کرده و  شرح میدهیم شامل تعریف مدیریت هنر، مبانی هنر در اسلام، جامعه شناسی هنر، آموزش مدیریت هنر، دوره مدیریت هنر ، مدرک مدیریت هنر، گواهینامه مدیریت هنر، هنرهای سنتی، تحلیل مکاتب هنری و هنر اسلامی میشوند. 

هنر میتواند بر اندیشه انسان تاثیر بگذارد.

مبانی هنر در اسلام

هنر، یکی از زمینه هایی است که میتواند مانند فلسفه و حکمت بر اندیشه و رفتار انسان تاثیر شگرف بگذارد، هنر و رشته های هنری هستند که البته با توجه به زمینه هنری کشورها، این تاثیر میتواند متفاوت باشد. علاوه بر این، مبانی انواع هنر نیز درکشورهای مختلف با یکدیگر تفاوت داشته و اخیرا از دیدگاه اسلامی و غیر اسلامی بررسی شده است.
علاوه بر این، برخی از کشورها مانند ایران، ریشه و مبانی انواع هنرها را شناسایی کرده و ترجیح میدهند انواعی را انتخاب کنند که پیش از این در کشورهای اسلامی نیز مرسوم بوده اند. بنابراین، این هنرمندان باید مبانی هنر در اسلام را نیز در نظر داشته و با توجه به آنها شروع به خلق آثار هنری جدید بکنند. غالبا، این مبانی از مهمترین و زیباترین ارکان آن هنر بوده و به هنرمندان کمک میکند تا دلیل استفاده از یک اصل و یا تکنیک هنری را متوجه شوند. 

جامعه شناسی هنر

یکی از مواردی که میتواند بر نظر منتقدان هنری و اجتماعی تاثیر بگذارد، رابطه بین تفکر هنرمند در مورد یک هنر خاص و جامعه شناسی هنر است. غالبا، در جامعه شناسی هنر این مسایل مطرح هستند که ایا شکل گیری خلاقانه یک اثر هنری از تفکر هنرمند تاثیر و نشات گرفته و ایا این خلاقیت در اثار بعدی نیز آشکار خواهد بود یا نه. 
علاوه براین، در جامعه شناسی هنر، تاثیر عوامل جامعه شناسی و حوادث بر چگونگی شکل گیری یک اثر بررسی شده و میزان استقبال از آنها و ماندگاری کلی آنها نیز تجزیه و تحلیل میشود و از این طریق هنرمندان میتوانند شیوه کار و هنر خود را به دیگران معرفی کنند. همچنین، افراد علاقمندی که با سبک های هنری متنوع و جدید اشنایی ندارد نیز میتوانند از طریق مشاهده این آثار هنر، به درک و شناخت جزیی از این هنر دست پیدا کنند.   

یک اثر هنری نشان دهنده طرز تفکر انسان است.

آموزش مدیریت (MBA)هنر

هنر نیز مانند بسیاری از دیگر حوزه ها، طرفداران و علاقمندان زیادی داشته و هر فرد سعی میکند با توجه به استعدادها و علاقه خود، یکی از رشته های هنری را انتخاب کند. البته ، غالبا، افراد با انگیزه ها و اهداف مختلفی در حوزه ها و رشته های هنری شرکت میکنند، با این حال، باید برای آموزش موثر و کاربردی، از افرادی کمک بگیرند که در این زمینه مخصوصا تجربه عملی داشته و گواهینامه مدیریت هنر نیز داشته باشند. 
به منظور ارتقا سطح هنر و فرهنگ کشور، مرکز آموزش مجازی فن پرداران، بسته های آموزشی را برای دوره آموزش مدیریت هنر ارایه و معرف کرده است. این دوره مدیریت هنر، میتواند برای همه دانش پذیرانی که مخصوصا با هنر اشنایی دارند، بسیار مفید و کاربردی بوده و به آنها کمک میکند تا دقیق تر با اصول هنری آشنا شده و در این زینه تجارب ارزشمندی به دست آورند. علاوه بر این، در پایان دوره، به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین دوره نمره حد نصاب کسب کنند، مدرک مدیریت هنر اعطا میشود. 

هنرهای سنتی

هنرهای سنتی، جز هنرهایی هستند که ریشه در سنت ها و تمثیل ها داشته و همچنان با گذشت سالهای متمادی، ارزش و اهمیت خود را حفظ کردنده اند. قابل ذکر است که این هنرها، بسیار کاربردی بوده و جایگاه خاصی در بین دیگر هنرها پیدا کرده و البته در سالهای اخیرا بیشتر از قبل شناخته شده و طرفداران زیادی هم به طرف خود جلب کرده است. غالبا، میتوان هنرهای سنتی را به راحتی از دیگر هنرهای مدرن بازشناخت و ویژگی های خاص این هنرهای موجب شده تا بیشتر دیده شوند. 
همچنین، هنرهای سنتی، به واسطه اینکه ریشه در تاریخ و  اعتقادات دارند، گویای فرهنگ و اصالت ما بوده و میتوانند این پیام را به دیگران نیز منتقل کنند، به پیشرفت و کمال افراد کمک کرده و ابزار مورد استفاده برای ایجاد آنها چندان تخصصی نیستند، مورد توجه بسیاری از هنر دوستان قرار گرفته است. علاوه براین، در سالهای اخیر بسیاری ازاین هنرهای سنتی فراموش شده احیا شده و هنرمندان نیز از انها استقبال خوبی به عمل آورده اند. 

باید به همه هنرهای سنتی توجه داشت.

تحلیل مکاتب هنری

در دهه ها و سده های قبل، مکاتیب هنری بسیار متنوعی وجود داشته که تحلیل هر کدام از آنها نشان دهنده روحیات و عقاید و همچنین اولویت های آن دوره بوده است. علاوه برین، به دلیل شرایط حاکم برجامعه، نقاشان نمی توانستند هر نوع نقاشی را ارایه داده و به نوعی اعتراض و یا مخالفت خود ر انشان دهند بنابراین، دست به یک ابتکار خلاقانه زده و از مثال ها و تمثیل های متفاوت در اثارشان بهره گرفتند.  
این نقاشان، خود به مکاتیب قبلی و تحلیل مکاتب هنری اشنایی داشته و برای خلق آثارشان از اصول و فنون دیگران کمک گرفته و برای القای مفاهیم، از تمثیل های تلفیقی استفاده میکردند. علاوه براین، گاهی برای کشف منظور و هدف یک هنرمند از خلق اثار، از نظر دیگر هنرمندان نیز کمک گرفته میشود زیرا آنها با این تمثیل ها اشنایی بیشتری داشته و میتوانند نشانه های پنهان و ضمنی موجود در نقاشی را نیز توجه شوند.

هنر اسلامی

هنر اسلامی یا هنرهای اسلامی، هنرهایی هستند که لزوما متعلق به جامعه اسلامی بوده و در بین مسلمانان ایجاد و مرسوم شده است. البته، امکان دارد که اثر و نشانی از تعلیم اسلامی در آن هنر مشاهد نشود اما جوامع اسلامی پذیرای آن باشند. این هنرها مواردی مانند معماری، خوشنویسی و نقاشی و انواع سرامیک را شامل شده و هر کشور و یا جامعه میتوان با توجه به علایق خود، آنرا به انواع دیگر هنر ترکیب نموده و هنر جدیدی ارایه دهد.  
در ابتدا، هنر اسلامی از دیگر هنرهای موجود در بیزانس، روم و اروپا تاثیر گرفت و اصول پایه خود را ساخت اما با ظهور حکومت های اسلامی، عقاید و باورهای مسلمانان در این حیطه نیز اعمال شده و تغییرانی در اصول این هنر به وجود آمد که اکثر آنها از سوی نقاشان مسلمان و دیگر هنرمندان پذیرفته شد. نکته جالب در مورد این هنر این است که، بازنمایی موجودات زنده در قرآن کریم نیز از اصول هنرهای  اسلامی نشات گرفته است. درکل، هنر اسلامی، بیشتر از نقوش انتزاعی صحبت کرده و برخی از هنرها مانند موسیقی و مجسمه سازی در آن جایی ندارد. 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس