تحلیل بورس

تحلیل بورس

تعریف بورس اوراق بهادار

بورس اوراق بهادار، بازار و یا تالاری است در آن، افراد سرمایه های نقدی خود را سازماندهی کرده و از آنها برای معامله و تجارت و خرید و فروش کالا و اوراق بهادار قانونمند و هدفمند استفاده میکنند. بورس، برای همه افرادی که سرمایه اندک و یا هنگفت دارند مناسب بوده و سود آن به نوعی تضمین شده است. علاوه بر این، همه افراد علاقمند به سرمایه گذاری میتوانند از طریق شرکت های معتبرکارگزاری بورس و افرادی که دوره بورس را گذرانده اند به این حیطه وارد شوند. 
از جمله ویژگی هایی که به نوعی بازار بورس را از دیگر بازارها متمایز میکند این است که در آن به جای کالا، از انواع اوراق بهادار استفاده شده، قانون و مقررات آن توسط مسئولین و نهادهای قانونگذار معین میشود و البته مهمترین شیوه و کانال سرمایه گذاری هستند. علاوه براین، قدمت بورس در ایران حدود 50 سال بوده اما ، در این مدت رشد چشمگیریرا تجربه کرده است. 
 موضوعاتی که در این مقاله بررسی میکنیم شامل تعریف بورس اوراق بهادار، تالار بورس، سرمایه گذاری در بورس، آموزش بورس ، دوره بورس ، مدرک بورس ، گواهینامه بورس ، شاخص بورس، فرابورس، آموزش بورس ایران، تحلیل تکنیکال بورس و مدیریت بورس هستند. 

تالار بورس

تالار بورس یا بازار بورس، مکانی است که در آن، سهام شرکت هایی که خدمات خاص و ارزنده دارند، برای خرید و  فروش به انواع سرمایه گذاران ارایه میشود. دلیل مناسب و قابل اعتماد بودن بازار بورس برای سرمایه گذاری این است که، تمام قیمت ها مشخص بوده، محیط مشخصی برای داد و ستد وجود داشته و سرمایه گذاران در هر لحظه میتوانند سهام خود را فروخته و آن را به سرمایه نقدی تبدیل کنند. 
علاوه بر این، سرمایه گذاری در بازار بورس منافعی برای سرمایه گذاران به همراه دارد که شامل استفاده و ه کارگیری سرمایه های اندک و هنگفت، هدایت و راهنمایی سرمایه گذران، مهار تورم و کمک به رشد صنعتی کشور هستند. افراد و یا کارگزارهای بورسی  که آموزش بورس را گذرانده و گواهینامه بورس دریافت کرده باشند، میتوانند به افراد برای سرمایه گذاری مشورت دهند. 

ثبت نام دوره های آموزش بورس

شرکت در بورس یکی از شیوه های سرمایه گذاری است.

سرمایه گذاری در بورس

یکی از شیوه های سرمایه گذاری مطمئن برای افرادی که سرمایه های بلا استفاده هنگفت دارند و افرادی که سرمایه اندک داشته و اطلاعات کاملی در مورد بورس ندارند ، سرمایه گذاری در بورس است. غالبا، هر دو گروه در این نوع از سرمایه گذاری ها موفق هستند زیرا کارگزار های بورس اطلاعات کافی را در اختیار آنها میگذرانند. غالبا، سرمایه گذاری در بورس به دو روش کلی مستقیم و غیر مستقیم انجام می شود:

در سرمایه گذاری مستقیم، سرمایه گذار باید با مدارک لازم به کارگزاری های موجود در تالار بورس مراجعه کرده و مستقیما سهام شرکت های تولیدی و خدماتی را خرید و فروش کند. علاوه براین، این سرمایه گذار باید هنگام سرمایه گذاری در بورس به مواردی مانند مشورت گرفتن از کارگزار، تحلیل بازار و خرید سهام به همراه حق و اختیار معامله توجه داشته باشد. 

در سرمایه گذاری غیرمستقیم، سرمایه گذار، میتواند سرمایه اش را در ازای دریافت تضمین معتبر در اختیار افرادی که در زمینه بورس تجربه و تخصص کافی دارند بگذارند تا آن را مدیریت کنند. این سرمایه گذاران باید صرفا از افرادی که دوره بورس را گذرانده و  کمک گرفته و به طور پیوسته از وضعیت رشد سرمایه مطالع شوند. علاوه بر این، کاگزارانی که دوره آموزش بورس ایران را گذرانده باشند، نیز میتواند به ایجاد شیو ه ها خلاقانه سرمایه گذاری کمک کنند. 

آموزش بورس 

شرکت در بورس و سرمایه گذاری در آن، یکی از شیوه های مهم وکارامد سرمایه گذاری و کسب سود است. بنابراین، افرادی که این شیوه سرمایه گذاری را انتخاب میکنند و همچنین، افرادی که سرمایه گذاری ها را انجام میدند باید شناخت کاملی از این حیطه و قوانین آن داشته و بتوانند اینکار را به نحو احسن انجام دهند. غالبا، افرادی که وظیفه سرمایه گذاری و انتخاب سهام را بر عهده دارند، دوره بورس را گذرانده و به واسطه تجربیاتی که در این زمینه دارند، گواهینامه بورس دریافت کردند. 
به منظور اشنایی با نحوه سرمایه گذاری در بورس، مرکز آموزش مجازی پارس، دوره آموزش بورس را برای علاقمندان و دانش پذیران ارایه کرده است. دانش پذیران دوره بورس، میتوانند از سرفصل های دوره برای شناخت اصول و تکنیک های سرمایه گذاری مطمین استفاده کرده و برای فعالیت در بورس و سرمایه گذاری در آن آمادگی کسب کنند. علاوه براین، در پایان دوره به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین دوره نمره حدنصاب کسب کنند، مدرک بورس اعطا میشود.  

برای سرمایه گذاری در بورس می توان با گارگزارها مشورت کرد.

شاخص بورس

شاخص بورس، ملاک و یا معیاری است که برای ارزیابی و تخمین بخشی از بازار سهام مورد استفاه قرار میگیرد.  علاو براین، این شاخص دارای دو معیار قابلیت سرمایه گذاری و شفافیت است و از این جهت، سرمایه گذاران و مدیران مالی میتوانند از آن، برای توضیح وضعیت بازار و مقایسه برگشت سرمایه های خاص و عظیم بهره ببرند.  
همچنین، شاخص بورس به دسته های  ملی ، جهانی، منطقه ای و...طبقه بندی میشوند که هر کدام ویژگی های و کاربرد متفاوتی دارند. به عنوان مثال، شاخص ملی، گویای میزان تمایل سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در یک وضعیت خاص و نحوه و میزان عملکرد بازار سهام آن کشور است. علاوه براین،  این سهام در مقایسه با دیگر سهام ها ،از اهمیت بیشتری برخوردار بوده زیرا سهام بزرگترین شرکت ها از این نوع است و البته آنها نیز باید برای سرمایه گذاری در بورس، از قوانین بورس پیروی کنند. کارگزارها و افرادی که آموزش بورس را گذرانده باشند، بهتر میتوانند برای این شرکت ها سرمایه گذاری کنند. 

فرابورس|OTC

به داد و ستدها و معاملات انجام شده در خارج از بورس ، فرا بورس گفته میشود. به طور معمول، این معاملات بدون نظارت بورس انجام شده و تسهیلات و ویژگی های معاملات بورس مانند کاهش ریسک، شفاف بودن، در دسترس بودن و نقد شوندگی را ندارد. علاوه براین، قیمتی که برای کالا ها ارایه میشود برای همه یکسان نبوده و امکان دارد که از این نظر مشکل ساز شود. 
علاوه براین، معاملاتی که در فرابورس انجام میشود چندان محدودیت نداشته و امکان دارد که مواردی مانند کیفیت ، کمیت و شفافیت نادیده گرفته شده و حتی معامله به شیوه های متفاوتی انجام شود. در عین حال، افرادی که دورره بورس را گذرانده باشند، میتوانند این دو نوع معامله را بهتر و بیشتر مقایسه کرده و به مزیت های آنها پی ببرند. 

ثبت نام دوره های آموزش بورس

برخی از معاملات در خارج از بورس انجام میشوند.

تحلیل تکنیکال بورس

در فرایند تحلیل تکنیکال بورس، فردی که درزمینه بورس آموزش دیده ، وضعیت و موقعیت گذشته و فعلی بورس را بررسی کرده و با توجه به آنها قیمت ها را پیش بینی میکند. این فرد تحلیلگر باید برای تخمین سود ها و قیمت های آینده سهام ها، از نوسان قیمت ها ، میزان معاملات انجام شده و میزان عرضه و تقاضا کمک بگیرد و به کارگزات کمک کند تا در زمینه مدیریت بورس اقداماتی انجام دهند. 
نکته قابل توجه در این نوع ارزیابی ها این است که، تحلیلگر نباید ارزش اوراق را اندازه گیری کند بلکه باید از نمودارهای و الگوهایی که نشان دهنده کاهش و یا افزایش ارزش اوراق بهادار هستند برای پیش بینی رشد ارزش مالی این اوراق استفاه کند. 
 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس