اهمیت فوریت های پزشکی

اهميت فوريت هاي پزشکي 
آشنايي با مفهوم فوريت هاي پزشکي 

فوريت‌هاي پزشکي به منزله حوادث و اتفاقات غيره منتطره ، ناگهاني و غيرقابل پيش بيني است که بواسطه وخامت و فوريت اوضاع  و ا حوال بيماران يا  مصدومين نياز به اقدامات فوري پزشکي دارد. به صورت کلي فوريت به شرايط و وضعيتي اطلاق مي‌شود که مرگ و زندگي مصدوم يا بيمار به امداد رساني در زمان کوتاهي بستگي دارد و عدم خدمات رساني به موقع مي توان منجر به از دست رفتن حيات مصدومان و بيماران شود از اين رو حضوربلافاصله کارشناسان و متخصصان فوريت هاي پزشکي در اين قبيل موارد از اهميت دو چنداني برخوردار است . اين قبيل رويدادها غالبا  در صورت عدم ارائه به موقع و  سريع خدمات پزشکي به مرگ  مصدومان وبيماران مي‌انجامند. از اين قبيل موارد اوررژانسي مي توان به تروماي شديد در حوادث و تصادفات رانندگي و يا بروز سکته هاي قلبي اشاره کرد. در اين موقعيت ها  و حوادث مرکز فوريتهاي پزشکي به منظورامدادرساني و ارائه خدمات فوريتهاي پزشکي وارد عمل مي‌شود.

دوره فوریت های پزشکی یک دوره جامع است.

تاريخچه فوريت هاي پزشکي در ايران 

مرکزفوريت هاي پزشکي نخستين بار در دهه 1960 ميلادي درکشورآمريکا و به عنوان يک سيستم امداد رساني رسمي بنيان گذاري شد .
پس از بنيانگذاري سيستم فوريت هاي پزشکي در آمريکا  با توجه به اهميت بسيارزياد مبحث فوريت هاي پزشکي و ضرورت امداد رساني در زمان بروزحوادث و و قايع ناگوار و غيره منتظره ، اين سيستم به عنوان يک سيستم رسمي و بسيارضروري در سرتا سر جهان به رسميت شناخته شد سيستم فوريت هاي پزشکي در کشور ايران براي نخستين بار در سال 1352 پس از وقوع حادثه بسيار دردناک ريزش سقف سالن انتظار فرودگاه بزرگ مهر آباد در تهران  و زخمي و کشته شدن تعدادي از مسافران وپرسنل براي اولين با ر تاسيس شد  و پس از آن در سالهاي بعد در گذر زمان با توجه به ضرورت وجود سيستم فوريت هاي پزشکي  به صورت سازمان يافته تر ، پيشرفته تر و مجهز به تجهيزات روز دنيا به ارائه خدمات در مواقع مورد نيازادامه داد و به اين ترتيب کشورايران به عنوان چهارمين کشور دنيا مجهز به به سيستم فوريت هاي پزشکي شناخته شد و به همين دليل  مي توان ادعا کرد ايران يکي از پيش تازان عرصه فوريت هاي پزشکي در دنيا به شمار مي آيد .

اهميت فوريت هاي پزشکي

امروزه با روند رو به رشد و پر سرعت مرگ و مير به دليل ابتلا به  بيماري‌هاي مرتبط با قلب  و عروق ، حوادث و سوانح رانندگي، ازدياد بلايا و حوادث غير قابل پيش بيني طبيعي و غير طبيعي فوريت هاي پزشکي يا همان اورژانس به يکي از حياتي ترين سيستم هاي مورد نياز در هر جامعه تبديل شده است .
و باتوجه به اهميت بسيارزياد سيستم هاي فوريت هاي پزشکي اين سيستم ها به يکي از اصلي ترين و اساسي ترين نيازهاي نظام سلامت در هرجامعه تبديل شده است و تربيت افرادي با توانايي‌ها و صلاحيت‌هاي علمي و عملي ويژه که قادر باشند با آمادگي کامل در حساس‌ترين لحظات به کمک دردمندان و افراد آسيب ديده در سوانح بشتابند به يک نياز اساسي تبديل شده است. سيستم فوريت هاي پزشکي با استفاده از تجهيزات تخصصي و کارشناسان ومتخصصان کار آزموده و زبده به صورت بيست و چهار ساعته آماده ارائه خدمات به بيماران و مصدومان نيازمند و در معرض خطر هستند . با توجه به حساسيت مقوله فوريت هاي پزشکي کليه پرسنل شاغل در سيستم فوريت هاي پزشکي ملزم به شرکت در دوره هاي آموزش فوريت هاي پزشکي هستند . با توجه به رشد روز افزون جمعيت در کليه مناطق دنيا و نياز روز افزون به افزايش ميزان خدمات فوريت هاي پزشکي ، استفاده از نيرو هاي کارآمد زبده مي توانند تا حدودي از ميزان اتلاف وقت ، انرژي و هزينه  هاي مربوط به اين قبيل خدمات بکاهد . با توجه به محدوديت امکانات با به کارگيري افراد دوره ديده با تجربه و تخصص مناسب مي توان از بسياري اقدامات غير ضرروري  و صرف هزينه و انرژي جلوگيري کرد . براي مثال با استفاده از اپراتورهاي متخصص که وظيفه پاسخگويي به تماس هاي دريافتي مرتبط با گزارش هاي حوادث مختلف  را به عهده دارند در بسياري موارد مي توان با ارائه  راهنمايي ها لازم از اعزام بي مورد آمبولانس و نيروهاي فوريتهاي پزشکي به مکان مورد نظر جلوگيري به عمل آورد و يا در موارد بسيار حساس با ارائه راه کار ها و راهنمايي هاي موثر تا رسيدن نيروهاي فوريت هاي پزشکي در محل وقوع حادثه مانع از بروز حوادث ناگوار و غير قابل جبران در حوادث غير مترقبه شد. بنابرآنچه در شرح وظايف و مسئوليت هاي فوريت هاي پزشکيآمده است وظيفه فوريت هاي پزشکي تنها  اعزام نيرو و تجهيزات به محل وقوع حادثه نيست در بسياري از موارد فوريت هاي پزشکي با ارائه راهنمايي و راهکارهاي درماني مناسب مي تواند از بروز حوادث ناگوار جلوگيري کند .

کسب گواهینامه فوریت های پزشکی به منزله شرکت در دوره های آموزشی فوریت های پزشکی است .

دوره هاي آموزشي فوريت هاي پزشکي 

دوره هاي آموزشي فوريت هاي پزشکي از جمله دوره هايي است که بواسطه ارتباط آن با سلامتي و در نهايت مرگ و زندگي افراد ، مصدومان و مجروحان از حساسيت بسيار بالايي برخوردار است و مي بايست با رعايت کليه اصول و در بالاترين سطح استاندارد و با کيفيت مورد تائيد کليه سازمان ها و ارگان هاي ذيصلاح برگزار شود و در نهايت فراگيران با پشت سرگذاشتن آزمون هاي مورد نظر موفق به کسب مدرک فوريت هاي پزشکي خواهند شد . 
دوره هاي آموزش فوريت هاي پزشکي با توجه به زمينه و سابقه علمي و شغلي افراد در دو سطح مقدماتي و پيشرفته برگزار مي شوند . در ادامه به برخي از مهم ترين عناوين و سرفصل هاي آموزشي دوره فوريت هاي پزشکي اشاره خواهيم کرد . 
 توانايي استفاده از اطلاعات و مهارت هاي لازم جهت انجام بهتر کمک هاي اوليه

آشنايي با اصول و اهداف امداد و کمکهاي اوليه
آشنايي با ويژگي هاي و خصوصيات مورد نياز  پرسنل فوريت هاي پزشکي
آشنايي کلي  با وظايف يک امدادگرو روش برخورد با مصدوم
آشنايي با آناتومي کليه قسمت هاي بدن 
آشنايي با علائم حياتي بدن انسان
آشنايي با شوک انواع و علل آن و اقدامات اوليه مورد نياز 
آشنايي با روش هاي جابه‌جايي‌ بيمار 
آشنايي با مباحث زخم ، خونريزي و  انعقاد خون 
آشنايي با روشهاي مهار خونريزي
آشنايي با انواع پانسمان 
اشنايي با انواع مسموميت 
آشنايي با انواع گازگرفتگي حيوانات وحشي
آشنايي با انواع سوختگي و کمک هاي اوليه 
آشنايي با انواع شکستگي وکمک هاي اوليه  شکستگي
آشنايي با کليه تجهيزات حمل بيمار اعم از برونکارد و تخت هاي تاشو
آشنايي با انواع اختلالات تنفسي و کمک هاي اوليه آن 
آشنايي با مباحث روحي و رواني مصدومان و روش ه اي حمايت‌هاى روانى از آسيب‌ديدگان سوانح
فراگيران با توجه به توانايي ها و استعداد هاي خود پس از گذراند دوره هاي آموزشي فوريت هاي پزشکي مقدماتي مي توانند براي شرکت در دوره هاي آموزشي فوريت هاي پزشکي پيشرفته اقدام نمايند در ادامه به برخي از مهم ترين عناوين و سرفصل هاي آموزشي دوره هاي فوريت هاي پزشکي پيشرفته اشاره خواهيم کرد . 
 
 

کسب مدرک فوریت های پزشکی به منزله کسب تخصص در این حوزه است.


آشنايي با اصول و اهداف امداد و اورژانس   
آشنايي با وظايف متخصص فوريت هاي پزشکي  
مهارت و دانش مورد نياز شغل تکنسين فوريت هاي پزشکي    
آشنايي با اصول CPR پيشرفته 
آشنايي با مراحل احياي قلبي ريوي    
آشنايي با مديريت ايست قلبي 
آشنايي با انواع شوک کارديوورژن   
آشنايي با انواع درمان دارويي VF و VT بدون نبض  
آشنايي با اصول مانيتورينگ در حين CPR
آشنايي با داروهاي مهم و کاربردي  در احياي قلبي ريوي   
آشنايي با تجهيزات امدادي راه هوايي در احيا   
آشنايي با مراقبتهاي مجدد احيا    
آشنايي باموارد عدم تلاش براي احيا 
آشنايي با انواع صدمات استخواني-عضلاني    
آشنايي با انواع  آتل   
آشنايي با روش هاي معاينه دستگاه اسکلتي بدن و انواع شکستگي ، در رفتگي و پيچ خوردگي ها
آشنايي با انواع کمک هاي اوليه در آسيب دستگاه اسکلتي 
آشنايي تخصصي با فوريت پزشکي در سوختگي    
آشنايي با انواع  سوختگيها و عوق آن   
آشنايي با مراقبت ازسوختگي ها    
آشنايي تخصصي با انواع مسموميت 
آشنايي با انواع فوريت پزشکي در مسمويت ها  
آشنايي با انواع گزيدگي  
آشنايي با انسداد راه هوايي با جسم  خارجي    
آشنايي با انواع بيماري هاي خاص از قبيل ديابت  ، فشار خون ، آسم و  غيره   
آشنايي با انواع تزريق  و تجهيزات 
با توجه به حساسيت و اهيمت فوريت هاي پزشکي کليه افراد شاغل در اورژانس و فوريت هاي پزشکي ملزم به گذراندن دوره هاي آموزشي فوريتهاي پزشکي ، کمک هاي اوليه و اورژانس مي باشند . و باز با توجه به اهميت و حساسيت هاي حرفه فوريت هاي پزشکي به کليه فراگيران و متقاضيان توصيه مي شود قبل از شرکت در دوره هاي آموزشي فوريت هاي پزشکي از اعتبار مراکز آموزشي مورد نظر اطمينان حاصل کنند . يکي از معتبرترين مراکز آموزشي که با کسب کليه مجوزهاي مورد نياز از کليه سازمان ها و مراکز ذيصلاح اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي فوريت هاي پزشکي کرده است مرکز آموزش مجازي پارس است .
فراگيران با شرکت در دوره هاي آموزشي فوريت هاي پزشکي در مرکز آموزش مجازي پارش علاوه بر کسب دانش ، مهارت ، توانايي و قابليت هاي مورد نياز به منظور احراز پست امدادگردر سيستم فوريت هاي پزشکي موفق به اخذ گواهينامه فوريت هاي پزشکي معتبر از اين مرکز نيز خواهند شد . 
 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس