آموزش کامپیوتر برای مبتدیان

آموزش کامپیوتر برای مبتدیان

کامپیوتر به قرن بیستم و سال 1201 شمسی برمیگردد و "بلز پاسکال" جز اولین افرادی بود که برای ساخت دستگاه های محاسبه خودکار تلاش چشمگیری انجام داد. او اولین دستگاه محاسبه ساده را به منظور کمک به پیشرفت روند کار حسابداری پدرش ساخت. 
بعد از پاسکال، افراد زیادی شامل "لایبنیتز"، "ساموئل مورلند"، "استیفن بلدوین" و ....دستگاه های محاسباتی ساده تا پیشرفته ساختند که البته هر کدام فقط چهار عمل اصلی را انجام میدادند. البته در این بین، "چارلز بابیچ" نیز تلاش های نافرجامی برای ساخت دستگاه محاسبه ای عظیم انجام داد که  در سال  1320 شمسی و همزمان با جنگ جهانی دوم به ثمر رسید و کامپیوتری ساخته شده که میتوانست همزمان چند عدد چند رقمی را با هم ضرب کرده و حاصل را در خود نگه دارد و البته از عهده رمزگشایی مکالمه آلمانی ها نیز بر می آمد.  
سرفصل هایی که در این مقاله بررسی میشوند شامل تاریخچه کامپیوتر، آموزش مبانی کامپیوتر، دوره مبانی کامپیوتر ، مدرک مبانی کامپیوتر ، گواهینامه مبانی کامپیوتر ، انواع نرم افزارهای کامپیوتر، تعریف سخت افزار کامپیوتر، تعریف نرم افزارکامپیوتر و آموزش کامپیوتر برای مبتدیان هستند.

آموزش مبانی کامپیوتر

تعریف سخت افزار کامپیوتر | comport hardware

سخت افزار کامپپیوتر، قطعاتی از کامپیوتر هستند که قابل رویت و لمس بوده و دارای دو بخش الکتریکی و الکترومکانیکی هستند. این قطعات شامل موس، نمایشگر، صفحه کلید، کارت صدا، کارت گرافیک، مادر بورد و ....بوده و هر کدام کاربرد و کارایی مخصوص به خود دارند. گاهی اوقات ، کارهایی که کاربران با کامپیوتر شخصی خود انجام میدهند ، بسیار تخصصی بوده و کامپیوتر معمولی جوابگوی انجام آنها نخواهد بود. از این جهت، باید برخی از قطعات کامپیوتر خود را تغییر داده و به اصلاح آن را ارتقا دهند. 
به منظور ارتقا یک سسیتم کامپیوتری، کاربر میتواند قطعات زیر را جایگزین کند:
ارتقا هارد دیسک: اینکار میتواند ابتدا سرعت سیستم را افزایش داده و سپس، فضای خالی بیشتری را برای کاربر ایجاد کند. 
ارتقا پردازنده: انجام اینکار هزینه بر بوده و نیاز به دانش تخصصی دارد. البته، قابل ذکر است که امکان دارد با ارتقا  ان، سرعت سیستم چندان تغییر نکند.
ارتقا RAM : اینکار هزینه چندانی نداشته و نیاز به دانش تخصصی ندارد و با ارتقا آن میتوان همزمان از چند برنامه استفاده کرد. 
کارت گرافیک: کاربرها میتوانند  از کارت گرافیکی اشتراکی بر روی مادر بورد خود استفاده کرده و سرعت و کارایی سیستم خود را افزایش دهند. 

آموزش مبانی کامپیوتر

در دنیای دیجیتال امروز، یادگیری کامپیوتر از اهمیت زیادی برخوردار بوده و در واقع، هر فردی که نداند چطور با کامپیوتر کار کند، بیسواد محسوب میشود. علاوه براین، افرادی که آموزش کامپیوتر را پشت سر گذاشته و با انواع سخت افزار و نرم افزار آن اشنایی کامل داشته باشند، میتوانند از فرصت های کاری این عرصه نهایت استفاده را برده و حتی به دیگران نیز آموزش دهند. همچنین، دریافت گواهینامه مبانی کامپیوتر ، نشان دهنده این است که دارنده آن بر تمام مهارت های کار با کامپیوتر کاملا مسلط است. 
در راستای آموزش و یادگیری کامپیوتر، مرکز آموزش مجازی پارس، دوره آموزشی آموزش مبانی کامپیوتر را برای علاقمندان به این نوع دانش ارایه و معرفی کرده است. علی رغم اینکه دوره مبانی کامپیوتر کوتاه است اما به دانش پذیران فرصت میدهد تا به اصول و جزئیات آن و نحوه تعویض و جایگزینی قطعات اشنایی پیدا کرده و بتوانند ان را برای سیستم های خود به کار گیرند. علاوه بر این، این مرکز، در پایان دوره به دانش پذیرانی که در آزمون پایان دوره نمره حد نصاب کسب کرده باند، مدرک مبانی کامپیوتر اعطا میکند. 

دوره مبانی کامپیوتر

نرم افزار کامپیوتر | computer software

نرم افزار کامپیوتر، مجموعه ای از دستورالعمل های کامپیوتری است که سیستم با آن کار میکند و در واقع، تمام اطلاعات موجود در یک سیستم کامپیوتری ، توسط این داده ها پردازش میشوند. قابل ذکر است که انواع داده ها و برنامه های کامپیوتری در لیست نرم افزار قرار میگیرند که میتوانند تمام اطلاعات را به وسیله سیستم فراوری کند . نکته مهم اینجاست که هر دو نرم افزار و سخت افزار به هم وابسته بود و یکی بدون دیگری کار نخواهد کرد.  
علاوه بر این، اکثر این نرم افزارها به زبان برنامه نویسی ساده نوشته شدند که برای برنامه نویسان کاربردی تر بوده و البته افرادی میتوانند آنها را نوشته و به مرحله اجرا درآورند که، آموزش مقدماتی کامپیوتر را گذرانده و در این زمینه مهارت کافی به دست آوردند. علاوه براین، برای این نرم افزارها از زبان های سطح بالایی استفاده میشود که با استفاده از یک کامپایلر به زبان مورد نظر ماشین ترجمه میشود. علاوه براین، امکان دارد که نرم افزار به یک زبان سطح پایینی نوشته شود که با دستورالعمل زبان ماشینی کامپیوتر تناسب داشته و با استفا ه از اسمبلر، به زبان ماشین ترجمه شود. 

انواع نرم افزارهای کامپیوتر

در سیستم کامپیوتر، انواع نرم افزارهای کامپیوتر با توجه به عملکرد در سه گروه متفاوت طبقه بندی میشوند عبارتند از : نرم افزار های سیستمی :  از این نرم افزار ها برای اتصال به اینترنت و راه اندازی اینترنت استفاده میشود.  
نرم افزارهای کاربردی : از این نرم افزارها به منظور مدیریت کاربران و برای واژه پردازهای عمومی و مرورگرهای اینترنتی استفاده میشود. 
نرم افزارهای برنامه نویسی: این نرم افزارها، صرفا برای برنامه نویسی کارایی داشته و از جمله آنها میتوان به پیوند دهنده ها و کامپایلرها اشاره کرد. 

گواهینامه مبانی کامپیوتر

آموزش کامپیوتر برای مبتدیان

غالبا، افرادی که تا به حال با کامپیوتر کار نکرده اند، هنگام استفاده از آن کمی استرس داشته و احتمال میرود که همین موضوع بر میزان یادگیری آنها تاثیر معکوس داشته باشد. بنابراین، این افرد ابتدا باید هدفشان از آموزش کامپیوتر را مشخص کرده تا بتوانند به آرامش خاز مطالب لازم را یاد بگیرند. علاوه بر این، آموزش کامپیوتر برای مبتدیان ، اصولی خاصی دارد. از جمله این اصول این است که، فردی که وظیفه آموزش را بر عهده دارد باید به مبتدی بودن یادگیرنده آگاه بود و روند آموزش را تسریع نکند. 
علاوه براین، مدرس کامپیوتر  باید خود آموزش مقدماتی کامپیوتر و آموزش سخت افزار کامپیوتر را گذرانده باشد و بتواند مطالب را برای فرد یادگیرنده ساده کند. همچنین، فرد یاد گیرنده باید مطالب را پشت سر هم آموخته و وقفه ای بین آنها ایجاد نکند و در مورد صحت شیوه آموزش هم به مدرس خود اعتماد داشته باشد. یکی دیگر از نکاتی که باید رعایت شد این است که، بهتر ست یاد گیرنده ابتدا آموزش مقدماتی کامپیوتر را گذرانده و برای یادگیری مطالب دشوارتر عجله ای نداشته باشد تا روند یادگیری به صورت بهینه پیش رود.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس