مزایا و معایب آموزش الکترونیک

امروزه به لطف پیشرفت فناوری، یادگیری و آموزش الکترونیکی امکان‌پذیر شده است؛ اما آیا از مزایا و معایب آموزش الکترونیک آگاهی دارید؟ آیا یادگیری الکترونیک هم‌ مانند یادگیری حضوری بازدهی دارد؟ برای آگاهی بیشتر از یادگیری الکترونیک و مزایا و معایب آن تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

آموزش الکترونیک شیوه نوین یادگیری از راه دور است. در این روش آموزشی که مبتنی بر اینترنت است، دانش‌آموختگان طبق زمان از پیش مشخص‌شده از طریق اینترنت در کلاس حضور می‌یابند. این مدل آموزش، شامل یادگیری از طریق اینترنت است. سخنرانی‌های آنلاین، کنفرانس‌های ویدئویی (مانند کنفرانس‌های آقای دکتر ماکان آریا پارسا)، ایمیل‌ها همگی از طریق اینترنت مقدور است. بکار بردن یادگیری الکترونیکی باعث می‌شود شرکت کنندگان در طول دوره اظهارنظر نمایند و راجع به موضوع آموزش به بحث و تبادل‌نظر بپردازند. همچنین مرجع آموزش، منابع بحث و کنفرانس را در اختیار مشارکت کنندگان قرار دهند تا همگی از آن بهره ببرند.

 

 

مزایای آموزش الکترونیکی

1. یادگیری الکترونیکی یک روش کاربردی و مؤثر برای یادگیری است.

2. نیاز به رفت و آمد طولانی نیست.

3. برگزاری کلاس‌های تعاملی و مستقل بین شرکت کننده و استاد.

4. تمام افراد، از کارمند تمام وقت یا دانشجوی نیمه وقت می‌توانند از این یادگیری بهره ببرند.

5. به دلیل حذف محدودیت‌های مکان و زمان بازدهی و اثربخشی افزایش می‌یابد.

6. صرفه جویی در مخارج رفت و برگشت و زمان.

7. با دسترسی به اینترنت می‌توانید در هر مکان و زمانی تمرین کنید.

8. شما به هیچ استاد و دستیاری وابسته نیستید.

9. این مدل آموزش هیچ قانون خاصی درباره آموزش ندارد. حتی آخر هفته‌ها نیز می‌توانید کلاس برگزار نمایید.

10. از طریق بحث‌های گروهی و چت می‌توانید به سؤالات پاسخ دهید یا آموزش را به اشتراک بگذارید.

 

معایب آموزش الکترونیک

در واقع معایب زیادی برای این آموزش الکترونیک اشاره نشده است. یکی از مهم‌ترین دغدغه شرکت کنندگان یادگیری الکترونیک این است که از نظر عملی مهارت لازم را کسب نمی‌کنند و فقط از نظر تئوری آموزش می‌بینند. در نتیجه تجربه یادگیری رو در رو را به دست نمی‌آورند.

 

1. ابزارهای سنجش آنلاین بیشتر سؤالات ساده و آسان هستند.

2. امنیت دوره‌های آموزشی محدود است.

3. در دوره‌های مجازی هر کسی می‌تواند بجای دانشجو، کار پژوهش را انجام دهد.

4. سنجش کامپیوتری بیشتر به سوی دانش محوری است تا عمل محوری.

 

 

آیا آموزش الکترونیک می‌تواند جایگزین آموزش حضوری شود؟

اگر آموزش الکترونیک به صورت استاندارد اجرا شود. به‌عبارت‌دیگر، اجزای تشکیل‌دهنده آن، یعنی محتوای الکترونیک و مکانیسم مدیریت یادگیری، از کیفیت لازم برخوردار باشند می‌تواند جایگزین خوبی برای یادگیری حضوری باشد.

 

قابلیت حضور در هر شرایط، کاستن هزینه‌ها، استفاده از فرمت‌های متنوع در محتوای یادگیری و ... از جمله امتیازهای یادگیری الکترونیکی در مقایسه با روش‌های آموزشی دیگر است.

 

مهارت‌های لازم مخاطبین برای آموزش الکترونیک

برگزاری دوره‌های آموزش الکترونیک به گونه‌ای است که مشارکت کنندگان باید دارای مهارتها و امکانات لازم باشند. از جمله:

 

· دسترسی به اینترنت پر سرعت

داشتن یک رایانه و تجهیزات لازم برای اتصال به اینترنت از جمله وسایلی است که مخاطبین برای شرکت در دوره آموزشی باید از آن برخوردار باشند.

 

· داشتن مطالعه و یادگیری لازم

برگزاری دوره‌های یادگیری باعث صرفه جویی در زمان و استفاده بهینه از اوقات شبانه روز می‌شود. همچنین این روش یادگیری یک فضای پویای اطلاعاتی ایجاد می‌کند و مخاطبین را ملزم به صرف زمان بیشتر برای مطالعه می‌کند.

 

· داشتن مهارت‌های اولیه فناوری اطلاعات

از جمله مهارت‌ها اولیه کامپیوتر می‌توان به تهیه اسلاید، کار با آفیس جهت درست کردن گزارش و... اشاره نمود. همچنین داوطلبان باید آگاهی کافی از روش‌های جستجو، تبادل پیام در اینترنت و بازیابی آدرس یا وب سایت‌های را داشته باشند.

 

· شناخت کافی از زبان انگلیسی

استفاده از منابع متنوع، ماهیت آموزشی، روحیه یادگیری و منوی انگلیسی رایانه‌ها، داوطلبان را ملزم کرده است تسلط اولیه به زبان انگلیسی داشته باشند.

 

· مدیریت آموزشی شخصی و برنامه‌ریزی قوی

با کاهش تعاملات رو در رو در این آموزش انتظار می‌رود مخاطبین مهارت‌های مدیریتی آموزشی خود را تقویت کنند. همچنین بدون وجود یک عامل کنترلی بیرونی، تمامی فعالیت‌های لازم یادگیری را به درستی مدیریت نمایند.

 

 

برای آشنایی بیشتر با کارآفرین نمونه کشور و فرد جوان و موفق ایرانی، روی لینک زیر کلیک کنید:

ماکان آریا پارسا

 

موانع آموزش الکترونیک

· تجربه اندک در زمینه آموزش و فناوری الکترونیکی

به دلیل اینکه افراد اندکی در زمینه فناوری و آموزش مجازی از دانش و تجربه کافی برخوردار هستند. در نتیجه افراد اندکی در آموزش الکترونیک مشارکت می‌کنند. آن‌ها گمان می‌کنند این نوع آموزش برای افرادی است که با فناوری سروکار دارند.

 

این مسائله یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های متخصصان در این حیطه است.

 

· تجارب نامناسب گذشته در حیطه یادگیری مجازی

افرادی که در دوره‌های یادگیری مجازی کسل کنند شرکت داشته‌اند از نظر روحی نمی‌توانند خود را ملزم به شرکت در دوره‌ها کنند.

 

· عدم انگیزه در آموزش الکترونیک

در دنیای امروزه یاد گیران برای مشارکت در هر دوره‌ای انگیزه و اشتیاق بالایی دادند؛ اما متأسفانه متخصصان یادگیری الکترونیکی چالش عدم انگیزه را بر سر راه خود دارند.

 

· شناخت شخصی

متأسفانه برخی از مخاطبین ممکن است در شناخت خود مشکل داشته باشند. برای نمونه افراد احساس کنند این توانایی را ندارند که در دوره آموزشی شرکت کنند. در نتیجه نداشتن اعتمادبه‌نفس کافی سبب می‌شود تا از دوره بهره لازم را نبرند.

 

· محتوای دوره آموزشی تا حد امکان پر چالش باشد

اگر یک آموزش خیلی آسان باشد افراد کسل می‌شوند و اگر سخت باشد، انگیزه خود را برای ادامه یادگیری از دست می‌دهند و در نهایت احساس خستگی می‌کنند.

 

· پشتیبانی نامناسب

برای کاربرانی که نیاز به راهنمایی دارند بهتر است افرادی را برای کمک مقرر کنید.

 

· عدم‌ مشارکت جمعی در دوره‌های یادگیری الکترونیکی

یکی از موانع یادگیری الکترونیکی عدم مشارکت جمعی کاربران در دوره یادگیری مجازی است. برخی افراد به تنهایی در دوره آموزشی شرکت می‌کنند و برخی دیگر علاقه‌مند به کار گروهی هستند. آن‌ها می‌خواهند با همکاری هم دانش خود را ارتقاء دهند.

 

· خستگی فراگیر در طول دوره یادگیری مجازی

وقتی مخاطبین خسته می‌شوند دیگر ادامه تحصیل نمی‌دهند. پس برای آن‌ها زمان استراحت در نظر بگیرید.

 

راهکارهای موانع آموزش الکترونیک

1. برای مقابله با عدم آگاهی کافی از فناوری الکترونیکی، دستورالعمل‌ها و روش‌ها یادگیری را به زبان ساده در اختیار مخاطبین قرار دهید و اطمینان یابید آن‌ها می‌دانند چطور می‌توانند انجام دهند.

 

2. برای افرادی با تجارب نامناسب از یادگیری الکترونیک، بهتر است پیش از شروع دوره با ایشان راجع به فواید دوره صحبت کنید. همچنین از مخاطبین بخواهید پرسشنامه یا نظرسنجی را درباره برگزاری دوره آموزشی را تکمیل نمایند تا مشکل آن‌ها را دریابید و برای دوره بعد آن را حل کنید.

 

3. یکی از بهترین راه‌حل‌های مقابله با اشتیاق کم یاد گیران جهت حضور در دوره‌ها، بازی‌سازی است. از طریق بازی، مخاطبین را به مشارکت در مباحث تشویق سازید.

 

4. در جهت شناخت افکار اشخاص و ایجاد انگیزه در آن‌ها بهترین روش بررسی خود کاربران است. از کاربران دوره یادگیری الکترونیکی در مورد عقایدشان سؤال بپرسید تا خود را بیشتر بشناسند و بدانند باورهای منفی اثر بدی بر کارشان خواهد داشت.

 

5. شما باید مخاطبین خود را بشناسید و آنان را ارزیابی کنید تا مطالب ارائه شده با سطح دانش کاربران یکسان باشد. در واقع هدف از تعادل بین سطح مطالب با سطح دانش مخاطبین دادن حس خوب در یادگیری کاربران است. در این صورت آن‌ها می‌توانند خود را ارزیابی کنند و از پیشرفت خود خرسند شوند.

 

6. برای ایجاد مشارکت جمعی در یادگیری مجازی بهتر است یک شبکه اجتماعی یا وبلاگ بسازید تا مخاطبین بتوانند با همدیگر آشنا شوند و از هم سؤال بپرسند.

 

7. از مخاطبین نظرسنجی کنید تا برای شما مشخص شود در چه زمانی از درس خسته می‌شوند، در این صورت می‌توانید این مشکل را حل کنید.

 

سؤالات متداول در مورد آموزش الکترونیک

شرایط عمومی و اختصاصی برای حضور کاربران در دوره آموزشی مجازی کدام هستند؟

در برگزاری هر دوره مجازی ضوابط و شرایطی برای کاربران منظور نموده‌اند که قبل از ورود به دوره باید مشمول آن باشید.

 

آیا می‌توان در آموزش مجازی کنفرانس برگزار کرد؟

بله ازآنجایی‌که در دوره آموزشی امکان پرسش و پاسخ وجود دارد مخاطبین با هماهنگی استاد می‌توانند کنفرانس ارائه نمایند.

 

برای حضور کاربران در آموزش مجازی چه امکاناتی لازم دارند؟

مخاطبین به اینترنت پر سرعت و هر وسیله ای مانند لپ تاب یا گوشی که بتوانند به دوره آموزشی دسترسی داشته باشند باید تهیه نمایند.

 

سخن پایانی

آموزش الکترونیک رویکردی نوین در آموزش است که برای مخاطبین خود این امکان را فراهم می‌آورد در هر زمان و مکانی اطلاعات لازم را کسب نمایند. در سال‌های اخیر، پیشرفت‌های زیادی در حیطه یادگیری الکترونیکی شکل گرفته است از جمله به کارآفرینانی چون دکتر ماکان آریا پارسا می‌توان اشاره کرد.

برچسب ها : انتشار دهنده:

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس