آشنایی با روانشناسی تربیت و مزایای آن

آشنايي با روانشناسي تربيتي و مزاياي آن

برخي از صاحب نظران حوزه روانشناسي ،  روانشناسي تربيتي را يکي از زير شاخه هاي  علم روانشناسي مي دانند که به بررسي چگونگي استفاده از اصول و مباني علم روانشناسي در موقعيت هاي آموزشي مي پردازد. گروه ديگري از کارشناسان و صاحب نظران حوزه روانشناسي،  روانشناسي تربيتي را يکي از زير شاخه هاي علم روانشناسي مي دانند که به بررسي و مطالعه خصوصيات  فراگيران، شرايط  فراگيران و شيوه هاي آموزشي مورد استفاده به منظور آموزش اين افراد مي پردازد و در نهايت آخرين گروه از افراد صاحب نظر علم روانشناسي تربيتي را در قالب يک نظام علمي ، کاربردي و خدماتي در راستاي گسترش دانش و مهارت هاي تخصصي در زمينه هاي تربيتي تعريف مي کنند .
در نهايت و از آن چه که تمام اين تعاريف مشترک است مي توان اين طور نتيجه گيري کرد که روانشناسي تربيتي دانشي است که به بررسي روش هاي يادگيري ، روش هاي آموزشي ، روش هاي ارزيابي و سنجش آموخته هاي و توانايي هاي فراگيران مي پردازد .به عبارت ديگر علم روانشناسي تربيتي به نحوه آموزش و يادگيري ساير علوم مي پردازد .

تاريخچه ظهور و تغيير وتحولات رشته  روانشناسي تربيتي

علم روانشناسي قدمتي بلند و تاريخچه اي به نسبت کوتاه دارد به اين معنا که اگرچه يافته ها و مستندات تاريخي به ثبت رسيده در حوزه علم روانشناسي با روش علمي، قدمتي بيش از 130 سال ندارد اما  مباحث مورد نظر علم روانشناسي از گذشته هاي بسيار دور مورد توجه نوع بشر بوده است .
مستندات تاريخي خاستگاه علم روانشناسي را سرزمين باستاني يونان معرفي کرده اند . به دليل ارتباطات تنگاتنگ مباحث مورد بررسي علم روانشناسي با مباحث مورد بررسي علم فلسفه تا قبل از سال 1879 ميلادي علم روانشناسي به عنوان يکي از زير شاخه هاي علم فلسفه محسوب مي شد و در گذر زمان براي اولين با در کشورهاي آمريکا و آلمان به صورت مستقل مورد بررسي و مطالعه قرار گرفت . 
علم روانشناسي در گذر زمان و با توجه به حوزه هاي مورد مطالعه و بررسي به شاخه ها و زيرشاخه هاي مختلفي تقسيم بندي شد . از مهم ترين و پر کاربرد ترين گرايش هاي علم روانشناسي مي توان به روانشناسي رشد ، روانشناسي اجتماعي ، روانشناسي ازدواج ، روانشناسي مديريت ، روانشناسي تربيتي و غيره اشاره کرد .

آموزش روانشتپناسی تربیتی از الزامات ورود به سیستم آموزش و پرورش است.

با توجه به اهميت  و حساسيت بسيار بالاي مباحث آموزشي و تربيتي ، روانشناسي تربيتي يکي از مهم ترين و پر کاربردترين گرايش هاي علم روانشناسي به شمار مي رود .گرايش روانشناسي تربيتي بين سال هاي 1880 تا 1900 ميلادي به عنوان يک گرايش مستقل به دنيا روانشناسي معرفي شد . از تاثيرگذارترين روانشناسان بر حوزه روانشناسي تربيتي مي توان به افرادي از قبيل گزل، مک دوگال- گلدفارب ، جان بالبي و استنلي هال اشاره کرد . 
روانشناسي تربيتي که در آغاز را ه تنها به بررسي چگونگي آموزش و پويايي مغز در فرايند آموزش مي پراخت در دهه هاي 1950 تا 1970 ميلادي به ببرسي روند آموزشي و يادگيري در فراگيراني که در سنين کودکي بودند پرداخت و در نهايت پس از گذشت چندين دهمه متمادي تلاش و تحقيق در حوزه روانشناسي تربيتي به همت تور اندايک روانشناسي تربيتي براي اولين با در ليست رشته هاي دانشگاهيي قرار گرفت .
ورود روانشناسي تربيتي به ايران با ترجمه و تالف چندين جلد کتاب تخصصي روانشناسي تربيتي اتفاق افتاد . اين کتاب ها عبارتند از روانشناسي تربيتي به قلم مصطفي امين و علي الجازم  که توسط محمد معين در سال 1316 ترجمه شد و کتاب علم النفس به فلم علي اکبر سياسي . پس  اي مرحله کتاب هاي روانشناسي تربيتي بسياري تاليف و ترجمه شد که از مهم ترين آن ها مي توان به روانشناسي تربيتي به قلم دکتر پروين کديور و روانشناسي پرورشي نوين به قلم دکتر علي اکبر سيف اشاره کرد . 

مباحث مورد بررسي علم روانشناسي تربيتي

علم روانشناسي تربيتي به بررسي و مطالعه کليه مفاهيم و مباحثي مي پرداز که به صورت مستقيم و غير مستقيم در روند آموزش و يادگيري دخيل هستند . در ادامه به ريز به اين مباحث و مفاهيم اشاره خواهيم کرد .
يکي از مباحث مورد بررسي ، مطالعه و تحقيق و تاکيد در حوزه روانشناسي تربيتي يادگيري است . اين بررسي ها در برگيرنده کليه نظريه ها ، مفاهيم کلي ، روش هاي و راهبرد هاي مفيد در يادگيري ، پيشرفت هاي تحصيلي و دلايل آن ها ، اختلال هاي يادگيري و دلايل آن ها و و غيره  مي باشند . 
يکي ديگر از مباحث بسيار مهم و مورد بررسي در علم روانشناسي تربيتي مبحث هوش، استعداد و خلّاقيت است . در اين مرحله تاثيرات مثبت فاکتورهايي از قبيل هوش ، استعداد و خلاقيت بر روند آموزش و يادگيري مورد بررسيو مطالعه قرار مي گيرد . 
از ديگر مباحث مورد بررسي وتاکيد در حوزه روانشناسي تربيتي مي توان به مباحث  رشد و تحول ، نظريه هاي موجود در باره اموزش و پرورش ، اصلاح الگوهاي رفتاري  در حوزه آموزش ، نگرش و انگيزش ، ارزيابي و سنج و رو ش هاي آن  اشاره کرد . 

دوره روانشناسی تربیتی از دوره های پر کاربرد و پر مخاطب است .

اهداف روان‌شناسي تربيتي

با توجه به اين که آموزش و پرورش و تحصيل علم و دانش يکي از مهم ترين عوامل رشد انسان ها و کسب موفقيت در روند زندگي افراد به شمار مي رود مهم ترين و بزرگترين هدف علم روانشناسي تربيتي تسهيل و بهينه سازي روند آموزش با هدف ارتقاي سطح آموزشي و علم افراد است که مي تواند پيامد هاي مثبت بسيار زيادي در روند تحصيل ، اشتغال و به طبع آن موفقيت هاي فردي و اجتماعي افراد به دنبال داشته باشد . 
علم روانشناسي تربيتي تلاش مي کند با شناسايي کليه عواملي که مي توانند به صورت مستقيم و غير مستقيم ميزان يادگيري افراد را تحت تاثير قرار دهد و همچنين با بررسي تاثيرات مثبت و منفي اين عوامل به حذف عواملي که تاثيرات منفي دارند و تقويت عواملي که تاثيرات مثبت دارند بپردازد و با اين روش موانع و مشکللاتي را که در مسير يادگيري افراد سايه افکنده اند را برطرف نمايند . 
روانشناسي تربيتي همان گونه که از نام آن نيز مشخص حاص جمع علم روانشناسي و تربيت است . شناخت هايي که در نتيجه بررسي ها و تحقيقات علم روانشناسي تربيتي حاصل مي شود مي تواند کمک بزرگي به فراگيران در تسهيل و تسريع روند يادگيري کند . 

مدرک روانشناسی تربیتی پس از اتمام دوره های آموزشی روانشناسی تربیتی به افراد اعطا می شود.

دوره های آموزش روانشناسی تربیتی

با توجه به اهميت و تاثير بسيار زياد مبحث روانشناسي تربيتي به دليل  تاثيرت بسيار زياد آن بر روند آموزش فراگيرن در هر مقطع آموزشي و در هر سني شرکت در دوره هاي آموزش روانشناسي تربيتي مي تواند منجر به کسب موفقيت هاي بسيار چشمگيري براي افرادي شود به بواسطه حرفه خود به صورت مستقيم يا غير مستقيم با مقوله آموزش در ارتباط هستند . 
بسياري از افراد بواسطه کسب تحصيلات در سطوح بالا در رشته هاي مختلف در جايگاه استادي قرار گرفته اند و به آموزش يافته هاي و اطلاعات خود به طيف وسيعي از فراگيران مشغول هستند اما همانطور که قبلا نيز به آن اشاره کرديم در روند آوزش و يادگيري به جز مباحث علم فاکتورهاي و عوامل متعدد ديگري نيز دخيل هستند که تنها به واسطه آشنايي و اشراف بر مباح روانشناسي تربيتي مي توان آن ها را کنترل کرد عوامل مثبه را تقويت و عوامل منفي را خنثي کرد . از اين رو شرکت در دوره هاي آموزش روانشناسي تربيتي تنها راه تضمين موفقيت اين افراد در حوزه حرفه خود مي باشد . 
آشنايي با مباحث روانشناسي تربيتي همچنين براي مادراني که پرورش دهنده گان نسل هاي آينده به شمار مي روند نيز مي تواند بسيار حائز اهميت و تاثير گذار باشد . 
در سال هاي اخير بواسطه اجراي پروژه هاي تحقيقاتي که مبين و ثابت کننده تاثيرات چشمگير روانشناسي تربيتي بر روند رشد و موفقيت تحصيلي افراد بوده است ميزان استقبال از دوره هاي آموزش روانشناسي تربيتي به ميزان بسيار زيادي افزايش پيدا کرده است . رشد چشمگير تعدا متقاضيان و علاقه مندان شرکت در دوره هاي آموزشي روانشناسي تربيتي از يک سو ظرفيت محدود و شرايط خاص مراکزدانشگاهي از سوي ديگر برخي از مراکز معتبر آموزشي را بر آن داشت تا در راستاي پاسخ گويي به نياز متقاضيان و علاقه مندان با اخذ کليه مجوزهاي مورد نياز از سوي سازمان ها و مراکز ذيصلاح اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي روانشناسي تربيتي و ارائه گواهينامه روانشناسي تربيتي نمايند. 
يکي از معتبر ترين مراکز اموزشي که با اخذ کليه مجوزهاي مورد نياز اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي روانشناسي تربيتي کرده است مرکز آموزش مجازي پارس است . دوره هاي آموزش روانشناسي تربيتي مرکز آموزش مجازي پارس بواسطه همکاري با اساتيد برجسته ، به نام و صاحب سبک در حوزه روانشناسي تربيتي به يکي از معتبرترين مراکز آموزشي در اين حوزه تبديل شده است . 
با توجه به اين که دوره هاي آموزشي روانشناسي تربيتي مرکز آموزش مجازي پارس به صورت کاملا غير حضوري و در قالب آموزش هاي آنلاين و بسته هاي آموزشي روانشناسي تربيتي به فراگيران ارائه مي شود علاقه مندان با هر شرايط کاري و هر ميزان مشغله مي توانند در اين دوره هاي آموزشي شرکت کنند و از مزاياي آن بهره مند شوند . 
فراگيران با شرکت در دوره هاي آموزشي روانشناسي تربيتي مرکز آموزش مجازي پارس علاوه بر کسب دانش ، تخصص ، توانايي ، مهارت قابليت هاي مورد نياز در پاياين دوره موفق به اخذ مدرک رووانشناسي تربيتي معتبر مورد تائيد سازمان فني و حرفه اي خواهند شد.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس