آشنايي با تکنيک هاي بدنسازي

آشنايي با تکنيک هاي بدنسازي
آشنايي با رشته بدنسازي

ورزش هاي بدنسازي  ورزش هايي هستند  که هدف اصلي آن ها  تمرکز بر شکل ظاهري ، فرم اندام ها و پرورش عضلات مختلف بدن است و ملاک نهايي در سنجش و ارزيابي نتيجه نهايي کار نيزاندازه ، شکل و فرم  ظاهري اندام ها خواهد بود . 

بدنسازی یک رشته ورزشی پر طرفدار است .

ثبت نام دروه آموزش مربی بدنسازی

تاريخچه بدنسازي

پرداختن به  تمرينات جسمي و بدني از زمان هاي بسيار دوربه صورت اوليه و غير حرفه اي در ميان انسان ها متداول بوده است .در گذشته بسيار از اين تمرينات با هدف کسب قدرت و افزايش توانايي جسمي در راستاي انجام امور روزمره زندگي انجام مي شده است . با گذشت زمان اين روند به صورت نيمه حرفه اي انجام مي شد  و در نهايت امروزه به صورت کاملا حرفه اي و در قالب يک رشته منحصر به فرد ورزشي در سرتاسر دنيا انجام مي شود و در زمره ورزش هاي بسيار پر مخاطب دنيا قرار گرفته است .  
در مورد ريشه و انگيزه پيدايش اين رشته ورزشي  مي توان به يک جريان فکري که در اواخر قرن 19 ميلادي در راستاي دستيابي به شمايل توصيف شده در افسانه هاي يونان باستان اشاره کرد .بسيار از خواننده گان مسحور زيبايي افسانه اي اندام انسان ها روايت شده در داستان شدند  و در پي اين جريان فکري اولين جرقه هاي پيدايش به دنبال تمريناتي بودند که بتواند اندامي شبيه توصيفات اين افسانه هاي براي آن ها پرورش دهد و همين جرقه ها زمينه پيدايش رشته پرورش اندام يا همان بدنسازي در ذهن افراد شکل داد و پس از آن اقدامات عملي به منظور دستيابي به چنين آرزويي آغاز شد . 

رشته بدنسازی در ایران طرفداران زیادی دارد .

تاريخچه  بدنسازي در ايران 

از زمان باستان ايراني ها به ورزش هاي پهلواني بسيار زياد اهميت مي دادند . اين قبيل ورزش ها که به طور عمده به صورت سنتي و در مکان هاي مخصوصي  به نام زورخانه انجام مي شدند و در برگيرنده تمريناتي مانند بلند کردن وزنه و غيره بود  به طور ناخود آگاه منجر به ورزيده شدن ، خوش فرم شدن و شکيل شدن کليه عضلات بدن ورزشکاران مي شد و دقيقا به همين دليل اکثريت قريب به اتفاق ورزشکاران رشته باستاني داراي اندام هاي ورزيده ، تنومند و شکيل بودند اما در آن زمان هرگز رقابت و مسابقه اي به منظورسنجش ،  ارزيابي و مقايسه ورزشکاران با توجه به زيبايي ظاهري اندام ها برگزار نمي شد و غالب رقابت ها بر مبناي سنجش قدرت بدني و ارزيابي توانايي هاي ورزشکاران در انجام حرکات ورزشي خاصي انجام مي شد. 
 اين رويه تا سال 1324 ادامه داشت و تمام رقابت ها تنها بر مبناي سنجش قدرت و ارزيابي ميزان توانايي هاي جسمي ورزشکاران باستاني انجام مي شد  و هرگز رقابتي بر مبناي زيبايي ظاهري اندام و سايزعضلات برگزار نمي شد و تا آن زمان هنوز رشته اي به نام پرورش اندام يا همان بدنسازي در ايران معرفي نشده بود . در سال 1322 هجري شمسي منوچهر مهران که يکي از اهالي مشهد بود اقدام به تاسيس يک باشگاه پرورش اندام درشهر تهران کرد .وي نام اين باشگاه را  نيرو و راستي گذاشت . پس ازتاسيس باشگاه نيرو و راستي براي اولين بار در سال 1324   نخستين دوره مسابقات پرورش اندام در ايران برگزار شد .اين سري مسابقات با  استقبال خوبي از سوي عامه مردم مواجه نشد اما تلاش ها ، استمرار و مداومت اهالي و علاقه مندان  اين ورزش در نهايت منجر به جذب مخاطبان و افزايش طرفدارن اين ورزش شد و در نهايت درطول چهار سال اين سري مسابقات چهره جدي به خود گرفت و در سال 1328 اولين دوره مسابقات پرورش اندام به صورت کاملا حرفه اي برگزار شد . 

زير مجموعه هاي ورزش بدنسازي 

همانگونه که پيشتر نيز اشاره کرديم در ورزش بدنسازي مدرن و امروزي عمده تمرکز ورزشکارن حول محور زيبايي ظاهري ، فرم و سايز اندام ها و  عضلات بدن چرخ مي زند . در اين رشته ورزشکاران با انجام تمرينات بدني خاص و پيروي از رژيم هاي غذاي خاص در راستاي رسيدن  به فرم و سايزمورد نظر تلاش مي کنند .  رشته بدنسازي زيرشاخه هاي متفاوت زيادي دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهيم کرد 
اولين شاخه رشته  بدنسازي شاخه فيتنس فيزيک است .
دومين شاخه رشته بدنسازي  بادي بلدينگ - پرورش اندام است .
سومين شاخه رشته بدنسازي  پاورليفتينگ - وزنه برداري است . 
معرفي شاخه فيتنس -  فيزيک
شاخه فيتنس فيزيک  در رشته بدنسازي  را مي توان محبوب ترين و پرطرفدارترين شاخه ورزش بدنسازي به شمار آورد . در اين شاخه ورزشکارن به واسطه انجام حرکات ورزشي مخصوص به حفظ تناسب اندام تلاش مي کنند تا به فرم ايده آل مورد نظر دست پيدا کنند . اين ايده آل  در هر فرد متناسب با قد و توده بدني آن فرد تعريف مي شود. در اين شاخه بر خلاف  آنچه در شاخه هاي ديگر متداول و رايج است ورزشکارنيازي به استفاده ازانواع  مکمل هاي غذايي از قبيل قرص ، شربت ، پودر و غيره ندارند زيرا بر خلاف ساير شاخه ها در شاخه فيتنس | فيزيک هدف رشد ماهيچه ها و قطور کردن عضلات نيست . در اين شاخه چربي سوزي در بدن به حداکثر رسيده و سلامتي بدن تضمين خواهد شد . پيروي ار يک رژيم غذايي مناسب مي تواند کمک شاياني در دستيابي به اندام مورد نظر بکند .
از تمرينات و تکنيک هاي بدنسازي متداول و مورد استفاده  در شاخه فيتنس فيزيک مي توان به تمريناتي از قبيل اسکوات ، بنچ پرس ، دد ليفت ، ميليتري پرس و غيره اشاره کرد . 
معرفي شاخه  بادي بلدينگ - پرورش اندام
در شاخه بادي بيلدينگ | پرورش اندام  با توجه به اين مساله  که هدف اصلي افزايش حجم و سايز عضلات و ماهيچه هاي بدن است  ، مصرف زياد مواد پروتئيني و مکمل هاي پروتئيني  به موازات انجام تمرينات ورزشي خاص و به صورت مداوم و مستمر از ارکان اساسي کار به شمار مي روند  . در شاخه بادي بيلدينگ | پرورش اندام از ورزش بدنسازي در مراحل اوليه به پرورش عضلات مي پردازند و در مراحل بعد با استفاده از ورزش هاي هوازي به جداسازي و تفکيک عضلات مي پردازند که در اصطلاح به آن کات عضلاني مي گويند . 
معرفي شاخه   پاورليفتينگ - وزنه برداري
شاخه پاور ليفتينگ | وزنه برداري يکي ديگر از شاخه هاي بسيار محبوب و پر طرفدار ورزش بدنسازي است . در شاخه پاورليفتينگ | وزنه برداري تمرکز تمرينات  در راستاي افزايش قدرت بدني افراد به منظور بلند کرد ن وزنه هاي مختلف است. اين شاخه به دليل ويژگي ها خاص خود در مقايسه با ساير شاخه هاي رشته بدنسازي شاخه دشوارتري به شمار مي ايد عليرغم محبوبيت زيادي که در ميان طرفداران و هواداران اين رشته دارد افراد معدودي تمايل و توانايي ورود به شاخه را دارا مي باشند. لازم به ذکر است ورزشکاراني که در شاخه پاور ليفتينگ | وزنه برداري فعاليت مي کنند غالبا از تناسب اندام چنداني مطلوبي برخوردار نيستند وغالبا در بافت اندام هاي خود حجم به نسبت زيادي از چربي هاي  ذخيره شده دارند . 

برای فعالیت در این حوزه اخذ کارت مربی گری بدنسازی الزامی است .

ثبت نام دروه آموزش مربی بدنسازی

 

آشنايي با حرفه مربي بدنسازي

مربي بدنسازي فردي است که پس از شرکت در دوره هاي آموزشي مربيگري بدنسازي و بواسطه کسب دانش ، تخصص ، توانايي، مهارت  و قابليت هاي مورد نياز موفق به  دريافت کارت مربيگري بدنسازي شده وبه راهنمايي  ورزشکاران در راستاي رسيدن به اهداف مورد نظر مي پردازد. انجام تمرينات بدنسازي در هر شاخه زير نظر يک مربي متخصص و متبحر به طور قطع تاثيرات مثبت به سزايي در روند پيشرفت و موفقيت ورزشکاران خواهد داشت . از اين رو يکي از مهم ترين فاکتورها در ورزش بدنسازي انتخاب يک مربي بدنسازي حرفه اي و متعهد است . 
روند دريافت کارت مربيگري بدنسازي 
مهمترين گام در راستاي اخذ کارت مربيگري بدنسازي شرکت کردن در آزمون مخصوص به آن است .از ملزومات  کسب موفقيت دراين آزمون ها آشنايي و اشراف بر ساختار بدن انسان  ، آشنايي با اصول و مباني حرکات و تمرينات مورد نظر در اين رشته است .  لازم به ذکر است برخورداري از اندام ورزيده و عضلاني از شروط پذيرفته  شدن در آزمون مربيگري بدنسازي به شمار نمي رود اما داشتن اندام  ورزيده ، قوي ، خوش فرم و شکيل که نشان از صرف زمان و انرژي در اين حوزه دارد  مي تواند امتياز بزرگي براي متقاضيان  محسوب شود . 

دوره هاي آموزشي مربيگري بدنسازي 

با توجه به استقبال چشمگير علاقه مندان از شاخه هاي مختلف رشته بدنسازي و به خصوص استقبال نسل جوان از اين رشته ، بازار کار مربيگري بدنسازي در سال هاي اخير بسيار پر رونق  و رو به رشد بوده است . بازار پر رونق و رو به رشد اين رشته منجر شده تا  دوره هاي آموزشي مربيگري بدنسازي با استقبال چشمگير و بي نظير مخاطبان ، متقاضيا ن و علاقه مندان مواجه شود . 
از اين رو مراکز ورزشي آموزشي معتبر زيادي در راستاي پاسخگويي به استقبال علاقه مندان اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي مربيگري بدنسازي و ارائه کارت مربيگري به فراگيران کرده اند . 
يکي از اين مراکز معتبر آموزشي که در راستاي پاسخگويي به نياز متقاضيان و با اخذ کليه مجوزهاي لازم از سازمان ها و مراکز ذيصلاح  اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي مربيگري بدنسازي کرده ، مرکز آموزش مجازي پارس است . اين مرکز با ارائه دوره هاي آموزشي مربيگري بدنسازي فراگيران را در راه رسيدن به اهدافشان هدايت و همراهي مي کند و در انتهاي دروه به فراگيران مدرک مربيگري بدنسازي ارائه مي کند . 
با توجه به بازار کار مطلوب مربيگري بدنسازي و ميزان مطلوب درآمد مربيان بدنسازي نسبت به ساعات کاري آن ها در روز ، شرکت در دوره هاي آموزشي مربيگري بدنسازي و اخذ کارت مربيگري بدنسازي به کليه علاقه مندان اين رشته توصيه مي شود . علاقه مندان پس کسب دانش ، مها رت و قابليت هاي مورد نياز و اخذ گواهينامه مربيگري بدنسازي مي توانند براي ورود به بازار کار اقدام نمايند . 
 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس