مقاله آموزش مبانی کامپیوتر و اینترنت

مقاله آموزش مبانی کامپیوتر و اینترنت

مقاله ای که در زیر مطالعه می نمایید با عنوان آموزش مبانی کامپیوتر و اینترنت، از مرکز آموزش مجازی پارس گرد آوری و ارائه شده است. مرکز آموزش مجازی پارس پیشنهادِ تکمیل دیدگاههای موجود بر اساس آموزش مبانی کامپیوتر و اینترنت را می نماید.

تعریف کامپیوتر
کامپیوتر وسیله ای الکترومکانیکی است که با توجه به نیاز انسان قابل برنامه ریزی می باشد وتوانایی انجام محاسبه ونگهداری نتایج محاسبه را در اختیار دارد. سعی انسان در ساخت و برنامه ریزی کامپیوتر همواره براین بوده تا بتواند وسیله ای همانند خود بلکه با دقت بیشتر وسریعتر بسازد.

طبقه بندی کامپیوترها از لحاظ قدرت پردازش

– ابر کامپیوترها
اصطلاحی است که به سریع ترین وقدرتمندترین وبزرگترین و گران ترین کامپیوترهای جهان اطلاق می شود. شرکتهای سازنده این نوع کامپیوترها در جهان انگشت شمارند و تعداد معدودی ابر کامپیوتردر سراسر جهان نصب شده است که بیشتر در امور فضایی ودفاعی وپروژه های عظیم عملی و تحقیقاتی مورد استفاده قرار می گیرند. چنین کامپیوترهایی برای کار کردن به چند صد کیلو وات برق نیاز دارند.
– کامپیوترهای بزرگ
این نوع کامیوترها اغلب در شرکتهای بزرگ تجاری و واحدهای دولتی نظیر وزارتخانه ها ونیز دانشگاه هایی که در آنها تنوع کارها وحجم اطلاعات برای پردازش بسیار زیاد است مورد بهره برداری قرار می گیرند همچنین کامپیوترهای بزرگ این امکان را فراهم می آورند که هزاران نفربه طورهم زمان به آنها متصل شده و چندین برنامه مختلف رااجراکنند.
-کامپیوترهای کوچک
این کامپیوترها در بسیاری از مراکز تجاری ودولتی ودانشگاهی که حجم اطلاعات برای پردازش و تنوع کارهای آنها متوسط است به کار می روند.
– کامپیوترهای شخصی
کامپیوترهای شخصی وکوچکترین وکم قدرتمندترین وپر مصرف ترین کامپیترهای موجود نسبت به دیگر رده ها هستند.
در سالهای (بین 1970 تا 1980)به این نوع کامپیوترها میکروکامپیوتر گفته می شد.

مقاله آموزش مبانی کامپیوتر و اینترنت

کامپیوترهای شخصی از نظر شکل و اندازه:
کامپیوترهای رومیزی
کامپیوترهای کیفی
کامپیوترهای دستیار دیجیتالی شخصی

مقایسه انسان و کامپیوتر از نظرقابلیت اطمینان
انسان بر اساس احساسات روزانه می تواند دچار خطاهایی شود. مثلا نمی تواند چند عمل محاسباتی را بادقت و اطمینانی بالا انجام دهد ویا یک موضوع را خوب ارائه دهد. اما کامپیوترها هر بار که یک عمل را انجام می دهند برای بارهای بعدی نیز همین عمل راانجام خواهند داد. در نتیجه اطمینان از عملکرد درست اجزای کامپیوتر برای هر بار تضمین بالایی دارد. این اطمینان از درستی عملکرد باعث می شود که انسان از کامپیوتر به عنوان یک دستگاه با عملکرد درست در کارهای اقتصادی وتجاری ومهندسی وپزشکی وقضایی و سیاسی بهره برداری کند.

مقایسه انسان و کامپیوتر از نظر دقت و صحت انجام کار
انسان موجودی باهوش و دقیق است.اما فرض کنید می خواهیم 400عدد را در هم ضرب کنیم در این میان برای انسان خطاهای گوناگون از لحاظ ضرب اعداد، محاسبه ده بر یک ها و از این قبیل خطاها امکان پذیر خواهد بود. حتی حرفه ای ترین حسابدارها نیز چند بار حساب را بررسی می کنند که خطاها را به حداقل برسانند، اما کامپیوترها یک راه و روند را توسط نرم افزار برای ضرب و جمع و دیگر محاسبات انجام می دهند. خطا در مراحل جمع و تفریق تقریبا غیرممکن است، چون مدارات ویژه به همراه نرم افزارهای مربوط با دقت عملیات را انجام می دهند.

تعریف شبکه کامپیوتری
یک شبکه کامپیوتری متشکل از دو یا چند کامپیوتری است که به یکدیگر متصل شده اند. این کامپیوترها می توانند همگی در یک طبقه از ساختمان یا در دو سوی کره زمین قرار داشته باشند.

قسمتهای اصلی یک سیستم ارتبط داده ای:
کامپیوتر سرویس دهنده
وسیله لازم برای ارسال و دریافت داده ها
کانال ارتباطی مانند 1- کابلهای ویژه شبکه 2- خطوط تلفن
کامپیوتر سرویس گیرنده

انواع شبکه ها از نظر فاصله:
-۱شبکه محلی
-۲شبکه گسترده یا شبکه راه دور
-۳ شبکه شهری

شبکه محلی یا LAN
چنان چه دو یا چند کامپیوتر را که در یک ساختمان و یا ساختمانهای مجزا قرار گرفته اند به یکدیگر متصل کنید شبکه ایجاد شده را شبکه محلی گویند.

شبکه گسترده یا شبکه راه دور یا WAN
به شبکه بزرگی که کامپیوترهای موجود در نوای مستقل جغرافیایی را به یکدیگر متصل می کند شبکه گسترده گویند مانند شبکه کشوری عابر بانک.

شبکه شهری MAN
شبکه های شهری در مقایسه با شبکه های محلی از مقایس بزرگ تری برخوردارند واز شبکه های گسترده کوچکتر هستند. این شبکه ها معمولا برای اتصال دفاتر یک سازمان در یک شهر صورت می گیرند و می تواننداختصاصی ویا عمومی باشند.

آشنایی با چاپگرها ، انواع آنها و ویژگی آنها
این دستگاه ها به دستگاه های کپی سخت یا(HARD COPY) معروفند. چاپگرها انواع و اقسام گوناگون دارند که به بررسی چند نمونه از آنها می پردازیم:

چاپگرهای ضربه ای
اصول کار این چاپگرها بر اساس ضربه ای است که بر روی نوار رنگی (RIBBON) زده می شود پس یک شکل روی کاغذ ایجاد می شود. چاپگرهای زیر از این دسته چاپگرها هستند:

چاپگرهای سوزنی
در این نوع چاپگرها علائم توسط نقطه های کوچکی به نامDOY¦nbsp; حاصل می شود که این نقاط توسط سوزن نازکی به نام PINبا برخورد با ریبون و انتقال رنگ بر روی کاغذ به وجود می آید. این چاپگرها با سروصدای زیاد به کار خود ادامه می دهند و سرعت آنها به طور متوسط 300 کاراکتر در ثانیه است. چاپگرهای مدل LQ-100وLQ-1170وLQ-300¦nbsp; از کارخانه EPSON از این دسته هستند. هر چه تعداد سوزنها(PIN) بیشتر باشد چاپگر می تواند تصاویر ظریفتری را تولید کند و مطمئناً گرانتر خواهند بود.

چاپگر حروفی
در این چاپگرها تمامی علائم و اعداد به صورت برجسته بر روی یک گوی قرار دارند. هرگاه علامتی می خواهد چاپ شود این علامت در جلوی هد چاپگر قرار می گیرد و سپس با ضربه این علامت روی کاغذ چاپ می شود. این چاپگرها بسیار شبیه دستگاه ماشین نویسی هستند. سرعت آنها حداکثر 10 تا 90 کاراکتر در ثانیه است.

چاپگرهای زنجیری
در این نوع چاپگرها علائم واعداد روی یک زنجیره و بصورت برجسته نقش بسته اند با حرکت زنجیر موقعیت علامت برای چاپ بر روی کاغذ مشخص می شود و با ضربه ای به زنجیر علامت مورد نظر بر روی کاغذ چاپ می شود. سرعت عمل این چاپگرها معادل 2400 خط در دقیقه یا 40 خط در ثانیه است که نسبتاً سرعت خوبی می باشد. عموماً در سایت های کامپیوتری MAIN¦nbsp; از این گونه چاپگرها استفاده می شود.
چاپگرهای غیر ضربه ای
گونهای از چاپگرها هستند که عملیات مکانیکی مانند زدن ضربه در آنها وجود ندارد و دارای سروصدای کمتری هستند اما معمولاً گرانتر بوده و با تکنولوژی بالاتری ساخته می شوند. بطور کلی این چاپگرها بر اساس پاشیدن جوهر یا حرارت یا لیزر کار می کنند. حال به بررسی مهمترین آنها می پردازیم:

چاپگر جوهر افشان
در این چاپگر مخازن رنگ های گوناگون وجود دارد جوهر از روزنه هایی خارج و روی کاغذ پاشیده می شود. بدین ترتیب شکل مورد نظر روی کاغذ نقش می بندد. کیفیت کار این چاپگرها بالا است و بدون سروصدا کار می کنند.
این نوع چاپگرها برای کارهای نقاشی وگرافیکی مناسب هستند. باید روزنه های کوچک، که عمل پاشیدن رنگ را انجام می دهند خشک شوند و همچنین در نگهداری این چاپگرها باید دقت لازم را به عمل آورد. یکی از راه های پیشنهادی این است که هر چند وقت یکبار اجباراً یک تصویر یا یک متن کوتاه را چاپ کرد.

چاپگر حرارتی
کاغذ این چاپگرها مخصوص می باشد. بر روی همه این چاپگرها سوزنهایی وجود دارد که با گرم شدن سوزنها تغیرات شیمیایی روی کاغذ حاصل می شود. نگهداری کاغذ این چاپگرها مشکل است زیرا در اثر گرما و یا در زمانهای طولانی رنگ کاغذ عوض می شود و شاید علائم و اعداد چاپ شده دیگر قابل چاپ نباشند.

چاپگرهای الکترواستاتیکی
این چاپگرها حساس به الکتریسیته می باشند. این نوع چاپگرها نیز مانند چاپگرهای حرارتی کاغذ مخصوصی دارند ولی یک لایه نازک فلزی روی کاغذ این چاپگر کشیده می شود که با عبور الکتریسیته از سوزنهای هد چاپگر به طرف الکترودی که در پشت کاغذ قرار دارد آن قسمت از فلز کاغذ از بین می رود و رنگ سیاه زیر سطح فلزی نمایان می شود. کاغذ این چاپگرها ظریف است و باید با دقت آن را نگهداری کرد.

چاپگرهای لیزری
طرز کار این چاپگرها مانند دستگاه فتوکپی است. در ابتدا کاغذ توسط نور لیزر که با سرعت روشن و خاموش می شود، انرژی داده می شود. پس از این مرحله کاغذ در محول ظهور فرو می رود و یا پودری روی کاغذ کشیده می شود. حال به نسبت انرژی های قرار گرفته روی کاغذ، پودر یا مایع در آنجا قرار می گیرد و در نهایت تصویر نهایی روی کاغذ پدید می آید. این چاپگرها به دلیل کیفیت بالا، قیمت مناسب و طرز استفاده ساده از بهترین چاپگرها به شمار می روند.
مقاله ی بالا توسط مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس گردآوری و انتشار یافته است. امید است که سهم کوچکی در دستیابی به اهدافتان ایفا نموده باشیم.

ثبت نام دوره مبانی کامپیوتر و اینترنت

برچسب ها : انتشار دهنده: احمدی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس