مقاله زبان برنامه نویسیxml

مقاله زبان برنامه نویسی xml
مقاله ای که در زیر مطالعه میکنید با عنوان زبان برنامه نویسی xml از مرکز آموزش مجازی پارس گردآوری و ارائه شده است.
مقدمه
زبان های برنامه نویسی ساختارهای زبانی دستورمداری در رایانه ها هستند که به وسیله آنها می توان یک الگوریتم را به وسیله ساختارهای دستوری متفاوت برای اجرای رایانه توصیف کرد و با این روش امکان نوشتن برنامه جهت تولید نرم افزارهای جدید بوجود می آید. معمولاً هر زبان برنامه نویسی دارای یک محیط نرم افزاری برای وارد کردن متن برنامه، اجرا، همگردانی و رفع اشکال آن هستند.

برنامه نویسی چیست؟
برنامه نویسی را می توان به یک بازی هوش تشبیه کرد ، بازی بر روی داده ها و متغیرها با استفاده از دستورات و ابزارهای برنامه نویسی که در اختیار ما گذاشته شده است . در این بازی ابتدا باید ابزارهای مورد نیاز خود ، جهت نوشتن برنامه ای خاص را انتخاب کرده سپس باید ابزارها را به گونه ای در کنار هم قرار دهیم و به گونه ای با ابزارها بر روی داده ها و متغیرها کار کنیم تا به هدف مورد نظر برسیم . بنابراین باید در ابتدا ، شناخت کافی بر روی ابزارها و کاربرد آنها داشته باشیم که تجربه نشان داده این یادگیری برای دانشجویان ، چندان دشوار نیست و اکثر دانشجویان قادر به درک ابزارها و دستوراتی مانند if یا while و غیره می باشند . اما نکته مهم این است که پس از تسلط بر روی ابزارها ، تازه بازی آغاز می شود و ما تنها بر قوانین بازی و ابزارهای موجود شناخت پیدا کرده ایم . اینجاست که برخی دانشجویان دچار مشکل می شوند و قادر به استفاده مناسب از ابزارها و بسط دادن آنها در کنار یکدیگر جهت رسیدن به هدف نهایی برنامه نمی باشند . در این مرحله دانشجویان باید دارای یک روحیه الگوریتمی شوند بدین معنی که توانایی تفکیک مراحل ، جهت رسیدن به پاسخ را داشته باشند . کمتر دانشجویی است که بدون تمرین و ممارست به این روحیه دست پیدا کند . از علائم ورود یک دانشجو به دنیای برنامه نویسی شوق و اشتیاق او جهت یافتن تمرینهای جدید برنامه نویسی است و چنین دانشجویی با پشتکار خود می تواند یک برنامه نویس حرفه ای شود. اولین زبان برنامه نویسی به قبل از اختراع رایانه باز می گردد، و برای هدایت رفتار ماشین هایی مانند دستگاه های نساجی اتوماتیک و نوازنده های پیانو به کار می رفت. هزاران زبان برنامه نویسی خلق شده اند، بیشتر در زمینهیرایانه، زمینه ای که هر ساله بسیاری دیگر ایجاد می شوند.

XML چیست؟
ایکس ام ال مخفف eXtensible Markup Language به معنای زبان فرا متنی قابل توسعه است و کار نگهداری انتقال اطلاعات را به صورت بسیار ساده انجام میدهد. شاید بتوان تمام این اطلاعات را در کامپیوتر خود ذخیره کنید اما XML تمام این مراحل را به ساده ترین روش ممکن انجام میدهد.در XML ها تگ های از پیش تعریف شده وجود ندارد. شما باید تگ های خود را تعریف کنید و این یکی از تفاوت های زبان XML با زبان HTML است. زبان HTML همانند زبان XML یک زبان فرامتنی است با این تفاوت که زبان HTML دارای تگ های از پیش تعریف شده است ولی در زبان XML هر چقدر که بخواهید می توانید تگ دلخواه اضافه کنید. برای همین زبان XML یک زبان فرا متنی قابل توسعه و بسط است.
 

تفاوت دو زبان برنامه نویسی XML و HTML
HTML مخفف “HyperText Markup Language” است.برنامه نویسی HTML زبانی است که از آن برای نوشتن صفحات وب ایستا (استاتیک) استفاده می شود. این زبان برای مشخص کردن عناصر مختلف صفحه از یک سری تگ (برچسب) استفاده می شود. برای مثال برای اینکه یک تصویر را وارد صفحه کنیم از برچسب استفاده می کنیم و برای مشخص کردن یک پاراگراف متن مورد نظر خود را بین تگ و قرار می دهیم. بدین وسیله مرورگر اینترنت می تواند عناصر مختلف صفحه را شناسایی کند و آنها را نمایش دهد. مرورگرهای اینترنت کدهای HTML را دریافت می کنند و پس از تفسیر آنها را به صورت یک صفحه وب به نمایش در می آورند.
نوشتن صفحات HTML لزوماً به برنامه خاصی احتیاج ندارد. حتی با استفاده از NotePad در ویندوز هم می توانید صفحات مورد نظر خود را طراحی کنید. صرف نظر از برنامه ای که از آن برای طراحی صفحات خود کمک می گیرید آشنایی شما با HTML می تواند تا حد بسیار زیادی در کیفیت صفحات تأثیر بگذارد.
همان طور که در تعریف زبان XML توضیح دادیم، XML تگ از پیش تعریف شده ندارد و خودتان باید برای آن تگ تعریف کنید و میتوانید به تعداد نامحدود این کار را انجام دهید اما زبان HTML یک سری تگ های از پیش تعریف شده دارد و نمیتوان خارج از این محدوده تگی نوشت. از دیگر تفاوت های این دو زبان هدف از استفاده ی آن ها است. زبان XML برای نگهداری و انتقال و زبان HTML برای نمایش اطلاعات طراحی شده استفاده میشود. شاید بتوان گفت HTML تمام مسئولیت ها را دارد و XML کار خاصی انجام نمیدهد.

مقاله زبان برنامه نویسیxml

قوائد برنامه نویسی به زبان XML
قوائد XML بسیار ساده بوده و روابط منطقی بین دستورات ان وجود دارد
نکته اول :
تمام تگ ها باید تگ بسته داشته باشن
فقط تگی که معرفی می کند داریم با XML برنامه می نویسیم تگ بسته نداره این هم عیبی ندارد چون این تگ اصلا مربوط به XMLنیست
نکته دوم :
در XML حرف کوچک و بزرگ با هم متفاوتند و تگ باز و بسته باید با یک نوع حروف از نظر بزرگی و کوچکی نوشته شوند
مثال
دو تگ زیر با هم فرق دارند
This is incorrect
This is correct
نکته سوم :
همانطور که در HTML ترتیب بستن تگ های باز شده مهم است در XML هم مهم است
نکته چهارم :
تمام برنامه های XML باید یک تگ ریشه داشته باشند که تمام تگ های دیگر درون ان قرار گیرد . نام تگ ریشه مانند تمام تگ های دیگر اختیاری است
نکته پنجم :
تمام تگ هایی که در برنامه XML تعریف می کنید می توانند دارای ویژگیهایی باشند ولی مهم این است که مقدار آنها حتما باید داخل کوتیشن باشند
نکته ششم :
برخی کاراکترها در XML دارای معنای خاصی هستند
مثلا شما فقط از علامت > , < می توانید برای مشخص کردن شروع و پایان تگ ها استفاده کنید و هر جای دیگری که از این علامت استفاده کنید خطاست
نکته هفتم :
در html اگر در جمله ای چندین جای خالی در کنار هم باشند همگی حذف شده و فقط یک جای خالی باقی می ماند .اما xml تمام جای خالیها را حفظ می کند بیایید یکبار دیگر مرور کنیم xml چه چیز هست و چه چیز نیست
به صورت خلاصه می توان گفت xml :
– یک استاندارد ارائه شده توسط کنسرسیوم وب است .
– یک زبان نشانه گذاری مبتنی بر تگ است .
– یک زبان متا دیتا است . زبانی که امکان تعریف سایر زبان ها را فراهم می نماید.
– روشی برای ارائه داده است .
– نسبت به حروف بزرگ و کوچک دارای حساسیت است .
– خود را بگونه ای مناسب تشریح می نماید .
– خوانائی بالائی دارد .
– یک روش قدرتمند برای اشتراک و ارسال اطلاعات بین برنامه ها ، سیستم ها و پردازه ها است .
XML شامل موارد زیر نیست :
– جایگزین Html نخواهد بود .
– درگیر نمایش اطلاعات نخواهد شد .
– مالکیت آن در انحصار یک شرکت و یا تولید کننده خاص نمی باشد .
– مورد حمایت تمام مرورگر های وب نمی باشد .
– یک بانک اطلاعاتی نیست .
XML ، امکان تفکیک داده از نمایش را فراهم می نماید( XML نحوه تشریح داده ها ، Html نحوه نمایش داده ها ) . با استفاده از XML ، می توان سندهای حاوی اطلاعاتی را ایجاد که بسادگی از یک محل به محل دیگر ارسال گردند. XML استانداردی برای مبادله داده های ساختیافته بین عناصر نرم افزاری ، برنامه و سیستم ها است .
در پایان ، یک زبان برنامه نویسی یک زبان مصنوعی است که برای بیان محاسباتی که توسط یک ماشین (مخصوصا رایانه) قابل انجام است، طراحی شده است.زبان های برنامه نویسی برای ایجاد برنامه هایی به کار می روند که رفتار یک ماشین را مشخص می کنند، الگوریتم دقیق را بیان می کنند، و یا روشی برای ارتباط انسانند. بسیاری از زبان های برنامه نویسی تعدادی قالب از ویژگی های نوشته شده دستوری(syntax) و معنا شناسی (semantics) دارند، چرا که رایانه ها دستورات دقیقا مشخص نیاز دارند. برخی توسط سند خصوصیات (specification document) تعیین شده اند. (برای مثال یک استاندارد ISO)، در حالی که برخی دیگر دارای پیاده سازی غالبی می باشند.(مانند Perl)
برای ثبت نام در دوره آموزشی زبان برنامه نویسیxml می توانید بر روی نام دوره با عنوان زبان برنامه نویسیxml کلیک کنید.
منابع
1. جزوه الکترونیک اموزش برنامه نویسیxml

ثبت نام دوره های شبکه و کامپیوتر

برچسب ها : انتشار دهنده: احمدی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس