مقاله سخنرانی موثر و فن بیان

سخنرانی مؤثر و فن بیان

زندگی در عصر اطلاعات و رشد سریع آهنگ تغییر و توسعه، مهارت هایی را می طلبد تا یک سخنران موفق بتواند ضمن حفظ آرامش خود، با سازماندهی مطالب و بیان مناسب در جلسه حضور یابد

زمان و مکان سخنرانی، پیش بینی امکانات لازم، هم چنین چیدمان مناسب صندلی ها با توجه به تعداد شرکت کنندگان و فاصله مستمعین از سخنران با در نظر گرفتن فضای کافی جهت رفت و آمد در سالن از مقدمات کار می باشد. هر چه سخنران نسبت به موضوع مورد بحث مطالعه، تمرین و تسلط بیشتری داشته باشد بهتر می تواند در وقت تعیین شده سخنرانی خود را به انجام برساند. برای این کار می تواند از خلاصه نویسی مطالب که با دقت تهیه نموده استفاده کند. او باید با در نظر گرفتن زمان و داشتن دلايل محکم، از عهده ی پاسخ به سؤالات شنوندگان در نهایت صبر و متانت برآید. وی با عنایت به اهداف سخنرانی و این که صحبت ها آنی و غیر قابل تکرارند می تواند با کمک گرفتن از اسلاید و تصاویر مناسب به ثبت مطالب در ذهن شنوندگان کمک کند. آگاهی سخنران از فرهنگ و میزان تحصیلات، خصوصیات اخلاقی و سلیقه و علايق شنوندگان باعث می شود تا او در حد فهم و صلاحیت آنان سخن بگوید و از مسایلی که مورد توجه آنهاست مانند راه های کسب درآمد بیشتر، آشنایی با مهارت های زندگی و مواردی از این قبیل در بیانات خود به موقع استفاده نماید؛ با این کار اعتماد شنوندگان را بیشتر جلب می کند. سخنران باید سر وقت و ترجیحأ کمی زودتر در محل حضور یابد و توجه داشته باشد تسلط بر اعصاب، اعتماد به نفس و شور و هیجان کافی به اضافه نحوه ی پوشش، چهره گشاده و پرانرژی و لحن گفتارش تأثیر بسزایی در شنوندگان خواهد داشت.

مقاله سخنرانی موثر و فن بیان

در ابتدا با کشیدن چند نفس عمیق، هم چنین شل کردن عضلات با برقراری ارتباط چشمی با حاضرین ضمن معرفی و بیان میزان تحصیلات و تخصص خود با مطرح کردن موضوع و هدف از سخنرانی، فضا آماده تر می شود. او نباید پیش از شروع از حاضرین عذر خواهی کند یا بگوید برای سخنرانی حاضر نیستم و از توجه شان به سخنرانی از آنان تشکر کند. بازی نکردن با اشیاء و میکروفن، پرهیز از حرکات اضافه، شوخی های بی مورد و نگاه نکردن تنها به یک نقطه یا یکی از حاضرین و عدم نوشیدن زیاد از حد آب به برگزاری بهتر جلسه کمک می کند. او با در نظر گرفتن سخنرانان قبل و بعد از خود می تواند برای یک شروع خوب از یک بیت شعر و یا با طرح یک سؤال جلسه را آغاز کند. عدم یکنواختی صدا در لحن و بیانش از دیگر مواردی است که همواره باید در نظر بگیرد. متن سخنرانی نباید پراکنده و مطالبش باهم در تناقض باشند زیرا از تمرکز حواس شنونده می کاهد. هم چنین با مثال ها و آمار و ارقام دقیق باید مطالب از ساده به پیچیده، به صورت مقدمه، متن و نتیجه مطرح گردد. تعداد موضوعات نیز باید مشخص و روشن باشد. شمرده صحبت کردن با صدای رسا و واضح، با تأکید بیان کردن نکات مهم، رعایت سکوت های به جا و پشت نکردن به شنوندگان به مدت زیاد هنگام استفاده از تابلو، موارد دیگری است که به سخنران کمک می کند تا اجرای بهتری داشته باشد. او باید برای انتقال مفاهیم ذهنی خویش، تصاویری در ذهن مخاطبین بیافریند؛ حتی گاهی استفاده از نمایش های زنده نیز ضرورت پیدا می کند.

در پایان بهتر است ضمن جمع بندی و نتیجه گیری از مباحث مطرح شده و تکرار نکات مهم به صورت خلاصه از حاضرین بخواهد تا باز خورد خود را نسبت به جلسه مطرح نمایند. او می تواند برای زیباتر شدن سخنرانی با یک شعر زیبا یا جمله ای حکمت آموز بیانات خود را به پایان برساند.

ثبت نام در دوره فن بیان و سخنوری

برچسب ها : انتشار دهنده: صادقیان|

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس